bed en breakfast jet van vuuren thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Jet van Vuuren
Uitgeverij(en) Karakter
3
Review date 14 april 2016

Als Myrthe Nieuwlandt, een bescheiden en stil type, haar baan als docent geschiedenis kwijtraakt, komt er al snel iets anders op haar pad. Door de dood van haar vader ligt de wijngaard stil. Haar ouders zijn al tijden uit elkaar en er is, behalve Myrthe, geen andere opvolger. Myrthe verruilt de stad voor het leven op het platteland. Ze leeft op zichzelf en draagt zorg voor een goede wijnproductie en doet op verzoek wijnproeverijen.

Als Myrthe onuitgenodigd de uitvaart van haar moeder bijwoont, komt ze oog in oog te staan met haar halfzusje Eva. Een eerste kennismaking volgt. Erg gemakkelijk voelt Myrthe zich hier niet bij. Als ze te horen krijgt dat haar moeder niet op een natuurlijke manier is gestorven blijft ze vol verbazing achter. Niet veel later volgt er onverwacht bezoek op de boerderij. Het is Eva. Ze ligt in een scheiding en vindt dit een mooi moment om tijdelijk bij Myrthe in te trekken en elkaar beter te leren kennen. De enthousiaste Eva heeft al snel nieuwe plannen voor de boerderij en ze overruled Myrthe met haar ideeën. Ook al lijkt Myrthe er weinig trek in te hebben, ze is niet bestand tegen de standvastigheid van haar halfzus en al snel loopt de aannemer in huis om de boel te verbouwen. Myrthe zit nog steeds met de gedachte over de dood van haar moeder, wat zal er met haar gebeurd zijn? Weet Eva daar meer van?

Met Bed & Breakfast schrijft Jet van Vuuren weer een typisch vrouwenboek. Ze schrijft een vlot verhaal met twee verschillende personages die als dag en nacht van elkaar verschillen. Tijdens het verblijf van Eva op de boerderij vinden er verschillende gebeurtenissen plaats, maar dé spanning die je van een thriller verwacht komt niet uit de verf. Hierdoor zakt het verhaal in het midden in. Van Vuuren ondervangt dit door de toevoeging van een ander personage, waardoor het verhaal een tweede perspectief krijgt; de rechercheur. Dit geeft het verhaal weer een boost. Er vindt steeds een schakeling plaats tussen personages. De hoofdstukken geven de tijdsaanduiding weer en de perspectieven zijn met verschillende lettertypes weergegeven, waardoor het overzichtelijk blijft. Door de verhaallijn van de rechercheur krijg je een inkijkje in de gebeurtenissen rond de dood van de moeder en word je op het spoor gezet naar een mogelijke dader. En dan als je denkt dat je vermoedens bevestigd worden, is daar een verrassend plot waardoor ik dacht: "wauw, ben ik daar toch op het verkeerde been gezet." Ondanks het gemis van echt spannende gebeurtenissen, maakte het plot voor mij weer veel goed.

Bed & breakfast is een heerlijke vrouwenthriller, die luchtig en vlot wegleest, niet de spanning brengt die je had gehoopt, maar met een verrassend plot dat toch weer genoeg goed maakt!

Linda
Linda van de Velde