Serie Sniper
Auteur(s) Jack Coughlin
Uitgeverij(en) Karakter
4
Review date 14 april 2016
Categories Actie

De (militaire) actiethriller is onverminderd hot. Steeds meer auteurs wagen zich aan het genre. En steeds vaker zijn dit ex-militairen die hun ervaring gebruiken om een spannend verhaal neer te zetten. Andy McNab en Chris Ryan zijn de bekendste voorbeelden, maar ook Brad Taylor en nu dus ook Jack Coughlin. Na Kill Zone en Onder schot, beiden goed ontvangen door liefhebbers van het genre, is Zwarte Cobra de derde actiethriller in de Sniper-serie die de ex-sluipschutter van het Korps Mariniers publiceert. Overigens toepasselijk: dit gebeurt bij de lijn Meer boek voor mannen van Uitgeverij Karakter. Een lijn met...juist, dikke actiethrillers waar de kogels je om de oren vliegen.

Kyle Swanson is scherpschutter in het Amerikaanse Korps Mariniers en we maken kennis met hem als hij in 1992 wordt uitgezonden naar het door hongersnood en oorlog verscheurde Somalië. De mariniers worden ingezet als veredelde blauwhelmen en proberen stabiliteit te brengen in het Oost-Afrikaanse land. Maar dat lukt niet, mede door toedoen door oorlogsheer Farah Aidid. Een naam die we overigens ook tegenkomen in Black Hawk Down, dat zich een jaar later afspeelt. We zien de oorlog door het vizier van Swanson en het is smerig; honger, verkrachting, oorlogsmisdaden. En ondertussen moet Swanson de veiligheidspal er op houden. Dan maakt hij kennis met de Ierse hulpverleenster Molly Egan. Hij is op slag verliefd, maar je merkt als lezer al; dit kan niet lang goed gaan. Helemaal niet wanneer Farah Aidid wordt vernederd door Swanson en hij wraak wil. En de Zwarte Cobra, zijn rechterhand, moet dit uitvoeren.

Dan is het opeens 22 jaar later. We schrijven de jaarwisseling 2013-2014. De Zwarte Cobra arriveert in Amerika. Inmiddels is hij overtuigd moslimextremist en hij wil de V.S. laten bloeden. En, als het kan, ook meteen wraak op Kyle Swanson, die inmiddels bij de CIA werkt. Het wordt een (nogal bloederig) kat-en-muis spel tussen de wrede terrorist en de ex-scherpschutter.

Jack Coughlin is zoals gezegd zelf een oorlogsveteraan en weet dus waar hij het over heeft. Met name de eerste tachtig pagina's ademen authenticiteit uit. Dit is de periode dat Swanson is uitgezonden naar Somalië. Het voelt bijna als een autobiografie en is bij tijd en wijlen indrukwekkend. En wat blijkt? Wat nazoekwerk op het grote web laat inderdaad zien dat Coughlin in 1992 in Somalië aanwezig was. Als scherpschutter. Het is allemaal terug te lezen in zijn autobiografie met de logische titel Shooter. Wellicht ook wat om in de Meer boek voor mannen lijn uit te geven?

Na de periode 'Somalië' schakelt het boek over naar de tegenwoordige tijd en ontpopt het zich als een actiethriller zoals we van Coughlin gewend zijn. Snel, scherp en hard. Daarnaast gebruikt hij zijn inmiddels beproefde concept; het een-op-een gevecht met een soort 'eindbaas', wat de lezer zeer zeker zal aanspreken. Coughlin schrijft simpel en doeltreffend. Met name de scene in het Amerikaanse winkelcentrum is hard en komt binnen. Hij laat daarin zien hoe simpel een bloederige aanslag kan zijn. Laten we maar hopen dat mensen met slechts in de zin, Zwarte Cobra links laten liggen. Want Coughlin biedt bijna een blauwdruk voor een terreuraanval.

Jack Coughlin doet ook in deel III van de Sniper-serie weinig moeite om het karakter van de scherpschutter verder uit te diepen. We zien hem verliefd worden, maar dat komt eendimensionaal en plastisch over. Maar het zij Coughlin vergeven; daarvoor wordt Zwarte Cobra namelijk over het algemeen niet gelezen.

Zwarte Cobra is wederom een interessante en goed geschreven actiethriller met voldoende rondvliegende kogels, snelheid en realisme. Ingrediënten die er wederom voor zorgen dat de liefhebbers zich geen moment hoeven te vervelen met dit nieuwe deel in de Sniper-serie!

28 april 2024 9:17

0