Serie Sniper
Auteur(s) Jack Coughlin
Uitgeverij(en) Karakter
4
Review date 14 april 2016
Categories Actie

Jack Coughlin is een voormalig sluipschutter van het Amerikaanse Korps Mariniers. Hij debuteerde als schrijver met de actiethriller Kill zone, het eerste deel met sniper Kyle Swanson in de hoofdrol. Karakter Uitgevers brengt nu deel 2 in de sniper-serie, in de boekenreeks die zij slim "meer boek voor mannen" noemen. Is Onder schot een echte mannenthriller?

Kyle Swanson moet aan de bak. In de Groene Zone in Bagdad, een zwaarbeveiligd complex waarin westerlingen vertoeven, ontmoet een ontsnapte Iraanse wetenschapper Amerikaanse inlichtingenofficieren. Maar voordat hij zijn geheim kan vertellen, wordt hij met een precisieschot naar het hiernamaals gestuurd. Welk geheim had hij? Het lijkt erop dat Saddam toch over massavernietigingswapens beschikte en dat deze na zijn dood in het geheim zijn doorontwikkeld. En dit wapen gaat gebruikt worden voor een allesvernietigende aanslag. Al snel blijkt de mysterieuze scherpschutter Juba er achter te zitten. En hij toont een voorproefje van de vernietigende kracht van het wapen tijdens een koninklijke bruiloft in Londen. Resultaat: honderden doden. En dat is slechts het begin. Aan Swanson en kornuiten de schone taak om Juba op te sporen en tegen te houden. En dat tegenhouden betekent in de praktijk uitschakelen...

Coughlin is zoals gezegd een voormalige scherpschutter. Die ervaring probeert hij aan het papier toe te vertrouwen in een fictieve reeks rondom held Kyle Swanson. In Kill zone slaagde hij hier al aardig in, maar dat blijkt slechts een oefenschot te zijn geweest: Onder schot is daarin namelijk nog beter geslaagd. Dat heeft mede te maken met het feit dat het onderwerp in het boek de wapenwedloop tussen schutters Swanson en Juba is. En beiden zijn uitstekende snipers. Hun acties zijn dan ook een mooi middel voor Coughlin om zijn ervaringen tot in detail op papier te zetten en dat is gelukt. Het is authentiek en zeer goed beschreven.

Het karakter van Swanson blijft net als in Kill zone aan de oppervlakte. Maar dat is geen gemis, aangezien het boek het moet hebben van de actie en de plot. En daarmee zit het wel goed. Het verhaal is razendsnel en goed geschreven, waardoor de lezer door het verhaal heenvliegt. Het zit boordevol actie, waardoor het boek nergens saai wordt. En dat was Kill zone bij tijd en wijlen wel.

Overigens is het interessant te vermelden dat Juba ook in het echt een vermeende sluipschutter was die het in Irak op Amerikanen voorzien had. Men twijfelt echter aan de authenticiteit van dit verhaal.

Al met al is Onder schot een stuk beter dan het eerste deel in de Sniper-serie rondom Kyle Swanson. Het is een uitstekende 'mannenthriller' met een hoop vaart en actie. Precies zoals het hoort in dit genre.

28 april 2024 15:19

0