Serie Sniper
Auteur(s) Jack Coughlin
Uitgeverij(en) Karakter
4
Review date 14 april 2016
Categories Actie

De actiethriller is in opkomst. De laatste jaren springen auteurs die zich wagen aan dit genre, als paddenstoelen uit de grond. Namen als Chris Ryan en Andy McNab zijn gevestigde. Maar namen als Vince Flynn, Brad Thor en Brad Taylor zijn relatief nieuw in Nederland. Gemiddeld leveren ze een actiethriller per jaar af en de fanschare lijkt te groeien. Dus Karakter Uitgevers doet er nog eens een schepje bovenop. En niet voor niets: zij lijken de 'grote' uitgever te worden in dit genre. Nu is er Jack Coughlin. En die kenden we in Nederland nog helemaal niet. Kill Zone is zijn Nederlandstalige debuut.

Kyle Swanson is een Amerikaanse marinier. Niet zomaar een marinier, maar een sniper. Zijn legende is groot en nog steeds groeiende. Shake, zoals zijn bijnaam luidt, heeft tientallen bevestigde kills op zijn conto staan. En nu wordt hij gevraagd voor een schimmige missie in Syrië, waar een Amerikaanse mariniersgeneraal naartoe is ontvoerd. Een reddingsmissie moet hem uit de klauwen van de bad guys halen en Swanson moet de redders rugdekking geven. De missie lijkt echter gesaboteerd, want al snel loopt alles in het honderd. De twee helikopters van het reddingsteam storten neer. Iedereen komt om, behalve Swanson. En in plaats van te vluchten, bindt hij het gevecht aan. En daardoor komt hij in het vaarwater van mensen die het slechtste met de V.S. voor hebben...

Kill Zone is de eerste actiethriller in een serie rondom hoofdpersoon en sluipschutter Kyle Swanson. Vanaf pagina één ademt het boek authenticiteit uit. En dat is niet voor niets; schrijver Coughlin was zelf jarenlang een scherpschutter bij het korps mariniers. En die ervaringen ademen vanaf het papier. Vooral de manier hoe een schutter werkt, wordt door Coughlin uitstekend verwoord.

De plot is interessant en doorspekt met actuele ontwikkelingen. Zo is er de opkomst van particuliere beveiligingsfirma's, die de taken van de overheid steeds meer overnemen. Denk aan politie- en legertaken. Toch is Coughlin niet helemaal genuanceerd in zijn mening. En dat heeft er vooral mee te maken dat hij zelf een voormalige militair is. In de plot is ook genoeg ruimte voor intriges, die zich vooral op het politieke vlak afspelen. De lezer wordt echter niet op het verkeerde been gezet. Daarvoor is de verhaallijn te rechttoe-rechtaan. Verrassingen zijn er daardoor maar weinig.

De hoofdpersoon Kyle Swanson is er eentje van het kaliber ruwe bolster/blanke pit. En daardoor kan hij zo in het rijtje Pike Logan - Scot Harvath - Mitch Rapp. Voor de liefhebbers dus wederom een actieheld om in de gaten te houden. Wel jammer is, dat de personages Swanson eigenlijk nergens echt wordt uitgediept. Maar misschien komt dat nog in toekomstige delen.

Eigenlijk alles lijkt dus te kloppen voor een nieuwe interessante reeks in het genre van de actiethriller. Toch komt Kill Zone nog wel wat dingen tekort. Zo is er van spanning eigenlijk nergens echt sprake. Je ziet de plottwists al van verre aankomen. Maar de kracht van Kill Zone zit hem ook niet in de spanning, maar in de gebeurtenissen rondom Swanson en de manier waarop de schrijver zijn eigen ervaringen aan het papier toevertrouwt. En daarin is dit boek goed geslaagd.

Kill Zone is een knappe actiethriller waarin de authenticiteit van het papier spat. Swanson is een personage die we graag weer terugzien in toekomstige delen. Hopelijk heeft Jack Coughlin dan ook wat ruimte ingeboekt voor spanning en uitwerking van het hoofdpersonage.

28 april 2024 10:41

0