De omslag afbeelding van het boek Ipenburg, Inge - Een schitterend ongeluk
Auteur(s) Inge Ipenburg
Uitgeverij(en) The House of Books
4
Review date 14 april 2016
Timo, Merel, Jasper, Daniël en Karin ontmoeten elkaar op de eerste schooldag van de middelbare school. Vanaf dat moment smeden zij een band waar niets of niemand tussen lijkt te kunnen komen. Maar dan verdwijnt één van hen plotseling, en twee anderen krijgen onder verdachte omstandigheden een bijna fataal ongeluk. Tijdens het onderzoek naar de oorzaak wordt duidelijk dat ze allemaal hun eigen geheimen met zich meedragen. Geheimen die van invloed zijn op hun vriendschap en langzaam ontrafeld worden. Is hun onderlinge band sterk genoeg om dit op te vangen?

Bij de naam Inge Ipenburg gaat bij de meeste mensen wel een bel rinkelen, al is dat misschien op een ander vlak. Ze speelde namelijk in veel films, series en theaterproducties en zal bij het grote publiek vooral bekend zijn van series als Goede Tijden, Slechte Tijden, Westenwind en Celblok H. Naast acteren geeft ze workshops en presentaties en leent ze haar stem aan reclames, films en als voice over.

Ook als auteur begint ze inmiddels naam te maken. Haar eerste thriller ´Het gerecht´ kwam in mei 2014 uit en werd goed ontvangen. Een schitterend ongeluk, het tweede boek van Inge Ipenburg, is in september van dit jaar verschenen bij The House of Books.

Ik heb vorig jaar ook Het gerecht (als e-book) gelezen en was daar enthousiast over. Het was spannend, origineel en op een prettige manier geschreven. Ik was daarom bijzonder benieuwd naar dit nieuwe boek, dat er overigens meteen uitspringt door de opvallend gele cover. Zeker iets waar mijn oog op zou vallen als ik aan het boek-shoppen zou zijn. De sleutelbos die er op staat afgebeeld heeft alles te maken met het verhaal en is wat mij betreft goed gekozen. Net als de rest van de vormgeving trouwens, want het boek ligt lekker in de hand en is geprint in een prettig, niet te klein lettertype. Bovendien hebben zowel cover als de back een extra flap waar de informatie op staat. Dat is natuurlijk niet per se noodzakelijk maar stiekem hou ik daar wel van.

Ook nu weer was ik direct gepakt door de prettige manier van schrijven waardoor ik wat moeite had het boek weg te leggen. Het hele verhaal is opgedeeld in veel kleine hoofdstukjes, die telkens verspringen van heden naar verleden en van de ene naar de andere persoon. Dat wordt duidelijk aangegeven en hoeft dus geenszins verwarrend te zijn. Bovendien lezen die korte stukjes al snel een eind weg.

Het verhaal is spannend. Niet van het soort waarbij je eigenlijk niet verder durft te lezen, maar meer door het gevoel dat er iets onheilspellends te gebeuren staat en juist verder wilt lezen. De hoofdpersonen en hun families worden voldoende toegelicht om de band die het vijftal heeft te snappen al blijft het soms wat oppervlakkig. Ik had eerlijk gezegd misschien wel iets meer verwacht van ‘de man’ en van de ontknoping. Dat zal ik niet verder uitleggen om het risico te vermijden iets te verklappen maar ook omdat ik niet precies weet wat ik dan wel verwacht had.

Feit blijft dat ik het een lekker boek vond om te lezen. Een boek hoeft geen literair hoogstandje te zijn om ervan te kunnen genieten, om met je hoofd een aantal uren in andermans leven te dwalen en wat mij betreft is Inge Ipenburg daar helemaal in geslaagd.

28 april 2024 10:02

0