erfenis apotheker en van dissel thriller recensie thrillzone.jpg
Serie Chris Meyer
Uitgeverij(en) Luitingh - Sijthoff
4
Review date 17 mei 2018

Chris Meyer is privédetective en zo goed als onzichtbaar in zowel de digitale als de echte wereld. Wanneer Mirko Noorman haar vraagt zijn zoon op te sporen, gaat Chris vol vuur op jacht. Ze opent de jacht op de al jaren vermiste zoon en komt zo terecht in een heftige wereld. Ze neemt het op tegen de beruchte misdaadfamilie De Soete en wordt keihard geconfronteerd met haar eigen verleden

Henk Apotheker en Kirsten van Dissel bundelen hun krachten in deze eerste, van wat uiteindelijk een reeks Chris Meyer boeken moet gaan opleveren. Apotheker is onder meer bekend als schrijver en scenarist van Flikken Maastricht en Flikken Rotterdam.

Kirsten van Dissel is actrice en presentatrice. Je zou haar kunnen kennen van bijvoorbeeld Baantjer.

Samen hebben ze het personage Chris Meyer bedacht. Een sterke vrouwelijke hoofdpersoon die ontzettend handig is in het opsporen van alles wat niet te vinden lijkt. In Erfenis speelt ook mee dat ze worstelt met haar verleden. Na het jarenlang genegeerd te hebben wil ze nu toch actie ondernemen in de zoektocht naar haar biologische moeder. Ze heeft alle moed bij elkaar verzameld en een brief geschreven om contact te krijgen.

Dit sluimert gedurende het gehele boek op de achtergrond mee, maar de hoofdmoot is de zoektocht naar Mathias, de zoon van Mirko Noorman. Na een schoolreisje verdween Mathias van het toneel en hij is nooit meer teruggevonden. Het lijkt dan ook een kansloze missie voor Chris, maar als zij haar tanden ergens in zet ontstaan openingen die er voor anderen niet zijn. Ze stort zich volledig in de zaak en als er dan ook nog een jonge informant dood wordt gevonden wordt het voor de privédetective persoonlijk. Was het haar schuld dat de informant dood is?

Zoals gezegd hebben Apotheker en Van Dissel een keiharde vrouwelijk personage gecreëerd. Ze heeft haar eigen troubles, maar is ook een onverzettelijk harde werker voor haar opdrachtgever. Ze krijgt hulp van Max en zijn bedrijf. Chris Meyer is zelf gelieerd aan het bedrijf van Max. iSpy heeft allerlei apparatuur op de markt om mensen te kunnen afluisteren, apparatuur die Meyer zeker in deze zaak prima kan gebruiken.

Naast dat het personage goed staat is het verhaal ook on-Nederlands goed. Stapje voor stapje komt Chris dichterbij Mathias, maar met welke plottwist dat gepaard gaat zul je moeten lezen om te geloven. De actie en het gevaar dat op de loer ligt heeft allure van de betere actiethrillers uit Amerika. Het maakt dat Erfenis zelden saai wordt. En juist wanneer je denkt het allemaal uitgedokterd te hebben, weten Apotheker & Van Dissel er weer een (overigens niet absurde, maar een zeker logische) knappe draai aan te geven. Er is slechts een probleem voor Apotheker & Van Dissel, ze hebben de lat met dit eerste deel zo hoog gelegd dat het de vraag is of het niveau in de Chris Meyer-reeks zo hoog kan blijven. Wanneer dit lukt heeft Nederland er een ongekend sterke privédetective, in de persoon van Chris Meyer, bij!

13 mei 2024 21:24

0