orphan x gregg hurwitz thriller thrillzone recensie.jpg
Serie Orphan X
Auteur(s) Gregg Hurwitz
4
Review date 17 augustus 2023
Categories Actie

Evan Smoak was twaalf toen hij door de Amerikaanse overheid uit zijn weeshuis werd geplukt. Voor hem lag een andere toekomst te wachten dan voor zijn lotgenoten: hij werd opgenomen in het geheime Orphan project en opgeleid tot moordenaar van de staat. In de reeks met andere Orphans kreeg hij de X uit het alfabet. Orphan X is geboren.

Nu is het Orphan programma opgedoekt en is Evan ondergedoken in zijn superdeluxe appartement. Hij treedt op als een soort pro deo problemenoplosser en zo ziet de lezer hem wanneer hij een arme vrouw uit de handen van een corrupte agent weet te redden. Het enige dat deze mensen van hun beschermheer weten is dat hij zichzelf de Nowhere Man noemt. Hij weet echter niet dat er inmiddels ook op hem wordt gejaagd. Het lijkt erop dat iemand definitief alle sporen naar het Orphan-project wil uitwissen en Evan hoort daarbij. Hij komt in de problemen wanneer zijn buurvrouw en –jongetje ongewild in het kruisvuur terechtkomen…

Gregg Hurwitz draait als auteur al een aantal jaren mee. Zo schreef hij onder andere comics als Batman en Superman. In Nederland kennen we de Amerikaan onder andere van zijn laatste boek, Jij bent de volgende. In een interview dat we vorig jaar met hem hadden, vond hij het schrijven van een thriller ‘meer volledig’ omdat je alles zelf in de hand hebt. Bij het maken van een comic werk je samen met bijvoorbeeld een tekenaar. We kunnen van Hurwitz de komende jaren daardoor gelukkig nog meer thrillers verwachten en wel in de Orphan-serie. Dat is goed nieuws, zo is de conclusie na het lezen van Orphan X.

Het gegeven van een in onmin gevallen ‘huur’moordenaar is niet nieuw. Zo kent iedereen wel de serie rondom de wereldberoemde Jason Bourne van niemand minder dan Robert Ludlum. Toch doet Hurwitz iets dat opvalt ten opzichte van concullega’s: hij heeft Evan Smoak een meer dan menselijk gezicht gegeven. Hurwitz heeft met Smoak goud in handen. Zo zien we hem wanneer hij terugkomt van een opdracht, uitgeblust en gewond. Hij wil naar huis maar belandt in zijn appartementencomplex in een discussie over de meerwaarde van hun vergaderingen van de vereniging van eigenaren. Hij probeert zijn verwonding te verbloemen, maar zijn buurjongetje weet wel beter. Of de keer wanneer hij zijn buurman, die volgens eigen zeggen de zwarte band in karate heeft, moet redden van een stel oplichters. Die belanden natuurlijk in het ziekenhuis en de buurman blijft met open mond achter.

De plot is uitstekend. Evan maakt genoeg mee om de lezer te blijven interesseren. Zo blijft het tot het eind onbekend wie nu eigenlijk jacht maakt op Smoak en waarom. Hurwitz bedient zich in Orphan X van flashbacks om de geschiedenis van Smoak aan de lezer kenbaar te maken. Goed gevonden, en de bijvangst is dat de lezer nog meer sympathie voor X zal kunnen opbrengen. Het eind is een soort allout climax die ook de actieliefhebbers zal kunnen bekoren. Op de schrijfstijl van Hurwitz is tenslote niets aan te merken. Het is simpel, snel en daardoor is Orphan X uitstekend leesbaar.

Orphan X is een snelle en uitstekende actiethriller maar wel eentje met een zeer menselijk randje. Het onderscheidt dit boek van anderen in het genre en maakt de lezer zeer zeker benieuwd naar het tweede deel rondom X!

26 april 2024 11:26

0