de laatste orphan gregg hurwitz thriller recensie thrillzone.jpg
Serie Orphan X
Auteur(s) Gregg Hurwitz
Uitgeverij(en) A.W. Bruna Uitgevers
4
Review date 28 augustus 2023
Categories Actie

Evan Smoak werd als wees op 12-jarige leeftijd opgenomen in het overheidsprogramma ‘Orphan’. Hij werd daar opgeleid als moordenaar en werd als tiende, Orphan X, uiteindelijk de beste van het programma. Toen het programma werd opgedoekt, werd er jacht gemaakt op de overgebleven Orphans. Maar Evan wist altijd uit handen te blijven van zijn achtervolgers en ging als de Nowhere Man mensen in nood helpen.

Nu, jaren verder, maakt Evan één kleine fout. Het resultaat; de regering krijgt hem te pakken. Ze bieden hem een ‘verlaat de gevangenis’-kaart. Daarvoor moet hij Travis Devine, een in opspraak geraakte filantroop, doden. Dat zou dan zijn laatste opdracht worden…

Gregg Hurwitz maakt in 2016 furore toen zijn boek Orphan X verscheen. De hoofdpersoon, Evan Smoak, maakte direct indruk. Hij was een soort Jason Bourne op steroïden. Inmiddels gaat Smoak acht delen mee, waarvan De laatste Orphan de nieuwste is. Waar hij in het vorige deel nog op jacht moest maken op Mexicaanse druglords, is hij in dit deel weer terug in de Verenigde Staten. Tenminste, ten dele, want Smoak reist voor zijn opdrachten de hele wereld over.

De plot is zoals we die kennen van Hurwitz; snel, goed geschreven en doordrenkt met actie. Maar daar komt in De laatste Orphan nog wat bij. De lezer leert Evan Smoak als persoon nóg beter kennen. Zo wil hij weten wie zijn biologische vader is, maar hij heeft ook een goede relatie opgebouwd met Joey Morales. Zij is een teenager die ook in het Orphan-programma zat. De twee hebben een ongemakkelijke relatie want ze zijn beiden niet erg sociaal, wat zich uit in fantastische dialogen. Die dialogen zijn overigens sowieso ijzersterk. Evan Smoak is direct, gevat en intelligent. Zijn opponenten krijgen het zwaar te verduren, of dat nu fysiek of verbaal is. Het maakt van Evan Smoak/Orphan X één van de toonaangevende actiehelden in het genre. Het is ook mooi te zien dat Hurwitz aandacht besteed aan sidekicks, zoals de wapenhandelaar Tommy en een andere Orphan, Candy. Ze schitteren elk op hun eigen wijze.

Natuurlijk pakt de lezer dit boek op voor de actie. En die is De laatste Orphan meer dan aanwezig. En wees gewaarschuwd; Hurwitz schuwt de bloederige details geenszins. Als we vertellen dat een van de vijanden een buisje heeft met vleesetende mieren, weet jij als lezer waarschijnlijk genoeg…er gaat iemand pijn lijden!

Gregg Hurwitz is er wederom in geslaagd te laten zien waarom hij tot de top van het actiegenre behoort. Hij schrijft gevat, flitsend en het boek kent een tof plot. Het is wederom genieten geblazen met Orphan X!