gone girl gillian flynn recensie thriller thrillzone.jpg
Auteur(s) Gillian Flynn
5
Review date 9 december 2014

Van Gone Girl gingen er nogal wat miljoenen exemplaren over de toonbank. Een nr 1. New York Times bestseller krijgt het boek ook nog mee. Ben Affleck zag wel wat in het verhaal en kwam met een verfilming van de thriller van Gillian Flynn. En door die verfilming kwam het boek opnieuw op de markt en in de publiciteit. Reden voor ThrillZone om toch maar eens te kijken waarom iedereen zo laaiend enthousiast over Gone Girl is.

Van de hand van Gillian Flynn komen goede thrillers. Althans als je de kenners mag geloven. Naast Gone Girl was haar debuut ook niet onaardig. Teerbemind werd beloon met twee Dagger Awards, als eerste thriller ooit. In 2012 volgde de grote doorbraak. 6 miljoen exemplaren gingen er van Gone Girl (in Nederland ook bekend als Verloren Vrouw en Donker Hart) over de toonbank. En nu heeft ze zelf ook een grote hand gehad in de verfilming.

Gone Girl is een psychologische thriller. We volgen Nick Dunne, op de dag dat ze vijf jaar getrouwd zijn wordt Amy vermist. Bij vermissingszaken is het zo vaak de echtgenoot die de schuldige zou zijn en ook nu worden de pijlen van de politie al snel op Nick Dunne gericht. Een leugentje om eigen bestwil hier en daar en Nick raakt er steeds verder door in de problemen. Waar Nick de politie wil voorhouden dat hun huwelijk perfect is blijkt de waarheid toch wat anders in elkaar te zitten. Gedurende de tijd dat je de verhaallijn van Nick Dunne leest bekruipt je ook steeds het gevoel dat er meer moet zijn. Hij laat absoluut niet het achterste van zijn tong zien en dat maakt hem op zijn minst verdacht. Steeds meer bewijsmateriaal wijst ook zijn kant uit, maar toch blijft Nick volhouden dat hij zijn vrouw niet heeft ontvoerd of vermoord.

Het boek bestaat uit drie delen die in logische volgorde achter elkaar komen. In het eerste deel maken we via het dagboek van Amy Dunne kennis met de beeldschone Amy. Het perfecte huwelijk blijkt volgens dit dagboek ook niet zo perfect meer te zijn geweest de laatste jaren.

Nick Dunne moet niet alleen opboksen tegen de politie die steeds meer lijkt te geloven dat hij de dader is, maar ook de media duikt vol op deze zaak. En dus is er ook nog de publieke opinie die zich er mee bemoeit. Hoe zorg je ervoor dat je op een goede manier over komt, zodat ook de mensen thuis in je onschuld geloven? Het is een worsteling waar Nick maar moeilijk uit komt. En hoe langer de vermissing duurt hoe meer mensen beginnen te denken dat hij er iets mee te maken moet hebben.

Gillian Flynn heeft zich met Gone Girl volledig op de kaart gezet. Het is een psychologische thriller waarvan je echt geen idee hebt hoe het uiteindelijk zal eindigen. De ene wending is nog genialer dan de andere. En net als je denkt de personages goed te kennen en de logica te snappen gaat het verhaal weer een totaal andere kant uit. Hoewel Gone Girl heel veel op details ingaat en het soms best allemaal wat sneller had gekund, blijft het boek van begin tot eind ontzettend boeien. En het ze je als lezer toch aan het denken.

Het is niet het soort thrillers waar ik normaal gesproken van onder de indruk raak, maar Gillian Flynn heeft ook mij volledig in haar macht gekregen met dit boek. Wegleggen was haast geen optie, want steeds wil je weten hoe deze krankzinnige vermissingszaak verder gaat.

Zoals gezegd is Gone Girl ook verfilmd. Volgens IMDB is ook de bioscoopversie zeer de moeite waard. De film met Ben Affleck wordt namelijk gewaardeerd met een 8,4.

Richard de Vries
Mijn naam is Richard de Vries - Douma, 30+ en getrouwd met Mandy. Samen hebben wij in 2021 ons zoontje Ben gekregen. Vanaf de start van Thrillzone en de voorloper De Thriller ben ik als recensent aanwezig. In de beginjaren vrij fanatiek, maar toen ik fulltime voor de klas kwam te staan werd er veel leestijd afgesnoept. En met de komst van Ben is er nog wat meer leestijd afgesnoept. Toch blijft lezen by far mijn meest ontspannen hobby. Lekker onderuitgezakt op de bank in een goede Grisham duiken is toch nog altijd het summum. De andere spaarzame vrije tijd gaat op aan het kijken naar voetbal en NBA.

29 april 2024 6:56

0