de vuist van god frederick forsyth thriller recensie.jpg
Serie Mike Martin
Auteur(s) Frederick Forsyth
4
Review date 20 november 2013
Categories Spionage

Frederick Forsyth behoeft op ThrillZone geen introductie. De beste man produceert al jaren spannende spionagethrillers bij de vleet waarbij hij zich onderscheidt door de uitvoerige research. Het begon ooit allemaal met De dag van de jakhals. Voor de redactie begon het met De vuist van God, gekocht als afdankertje bij de afdeling afgeschreven boeken van een bibliotheek. Het kan soms raar lopen, want het bleek het begin van de liefde voor thrillers...

De vuist van God is qua setting misschien achterhaald, maar de problematiek is nog steeds actueel. Al jarenlang proberen de westerse spionagediensten te achterhalen of het Irak van Saddam Hoessein over massavernietigingswapens beschikt (dit boek is geschreven in '94 en verhaalt over de aanloop naar de Eerste Golfoorlog van 1990). En zie hier de actualiteit, want krap tien jaar later vielen westerse mogendheden Irak binnen om juist deze vraag te beantwoorden. En in de tegenwoordige tijd kennen we deze problematiek ook in Syrië. In het verhaal van Forsyth lijkt het erop dat Hoessein is geslaagd in het bemachtigen van een allesvernietigend wapen. Het zou zelfs gaan om een atoombom. Het verhaal begint met de brute moord op wapenspecialist Gerry Bull, die voor Irak werkte maar geen idee had waar hij eigenlijk aan sleutelde. De Amerikanen en Britten denken het bewijs te zien: want Bull werkte inderdaad voor Hoessein aan een machtig wapen dat bekend staat als "Project Babylon". Het gaat om de "vuist van God", een gigantisch kanon dat projectielen tot in Israël kan laten neerkomen en dus ook atoombommen. Dan valt Irak het buurstaatje Koeweit binnen. Voor de Britten tijd om een spion in Koeweit te plaatsen om daar ogen en oren te hebben. De keuze valt op Mike Martin, officier bij de SAS die vloeiend Arabisch spreekt en een donker uiterlijk heeft. Mike Martin kennen we ook van De Afghaan uit 2006. Gaandeweg komen de westerse diensten er achter dat ze meer moeten weten over het wapenprogramma van Saddam omdat het weleens een bedreiging voor de wereldvrede kan vormen. En wie kan dit beter uitzoeken dan Martin, die toch al in de buurt is?

De vuist van God is een typische Forsyth thriller. Het boek staat bol van de weetjes over geopolitieke zaken, wapentuig en andere zaken. Dit zijn we natuurlijk van Frederick Forsyth gewend, maar De vuist van God demonstreert eens te meer waarom Forsyth hier de koning in is. Op zich is er ook wel spanning in het boek aanwezig, maar het is echt een Forsyth novel. Het gaat meer om de feiten dan om de spanning in het verhaal. Dat zal sommige lezers afschrikken, maar voor de mensen die dol zijn op zeer goed onderbouwde en onderzochte verhalen, is De vuist van God een genot om te lezen. Kritiekpuntje: er miste wat spanning, als dat nog meer aanwezig zou zijn geweest, dan was deze thriller een klassiekertje geworden.

Als geen ander weet Forsyth fictie en non-fictie te combineren en te koken tot een aannemelijk en zeer onderhoudend boek: **** van de 5.

28 april 2024 9:53

0