De omslag afbeelding van het boek Forsyth, Frederick - De prediker
Auteur(s) Frederick Forsyth
4
Review date 26 september 2013
Categories Spionage

Frederick Forsyth is de meester van de zogenaamde “operations (ops) thriller”, waarin op zeer gedetailleerde wijze spionageoperaties worden beschreven en waarbij minder ruimte is voor verdieping van karakters. Dit begon ooit met De dag van de Jakhals en Geheim dossier Odessa. Dit genre is zeer aantrekkelijk, getuige ook De wreker en De cobra waar wij enthousiast over waren. De laatste is De prediker die onlangs verscheen.

Al sinds jaren schrijft Forsyth niet meer over de Koude Oorlog. Dat is geweest en nu is het tijd voor een andere oorlog: die tegen het (moslim)terrorisme. Forsyth beheerst dit slagveld als geen ander en dat bewijst hij maar eens te meer. In Amerika bestaat zoiets als een dodenlijst. Deze lijst wordt eens per week aan de president voorgelegd. Sinds kort prijkt er een nieuwe naam op: die van De prediker, want zijn echte naam is onbekend. De Prediker is een raaskallende moslimextremist die zijn broeders in de hele wereld oproept tot geweld tegen bekende westerlingen. Als ze slagen, zal Allah hen belonen in het hiernamaals. Althans, dat maakt hij ze wijs. Al snel vindt zijn oproep gevolg en vallen de eerste doden in de V.S. en Groot-Brittannië. Zo wordt een senator vermoord op straat en wordt een andere VIP neergeschoten tijdens een potje golf. De Prediker moet uitgeschakeld worden.

En net als in De cobra wordt gezocht naar een geschikte kandidaat om dit te doen. Die wordt gevonden in de persoon van Kit Carson, een officier van het Korps Mariniers. Zijn codenaam is “Tracker”, vrij vertaald “Speurder”. Hij wordt ingehuurd door TOSA, een geheime organisatie die echt schijnt te bestaan. Hij moet de Prediker vinden en uitschakelen maar dat is nog niet zo gemakkelijk. Zelfs de luistervinken van de NSA kunnen de moslimterrorist niet vinden. Dan vindt “Tracker” een onverwachtse bondgenoot in de vorm van een computernerd. Deze Kendrick vindt de eerste sporen naar de Prediker, en die leiden Carson naar Somalië. Ondertussen krijgt de operatie een persoonlijk tintje, want de vader van “Tracker” wordt vermoord door een volgeling van de Prediker.

De prediker is ontsproten uit de fantasie van Forsyth maar zal dichterbij de realiteit komen dan wij misschien denken. Net als in zijn boek beslist president Obama in het echte leven over wie leeft en wie sterft. De duizenden onbemande Amerikaanse vliegtuigen (UAV’s) speuren tegenwoordig alle verdachte landen af naar vermeende terroristen. Een druk op de knop en een raket maakt een eind aan het leven van zo’n verdachte. Dit komt in de buurt van de verhaallijn in De prediker, al wordt daar het gebruik van een raket om de Prediker te doden ten strengste verboden.

Frederick Forsyth beschrijft de gebeurtenissen van de jacht op de terrorist op een documentaireachtige wijze. Het is spannende geschiedschrijving en ook van dit verhaal spat het diepgaande onderzoek van Forsyth weer af. Het is een van de pijlers van het boek, dat verder ook staat als een huis. De prediker is net als zijn vorige boeken ingedeeld in delen: aanleiding, voorbereiding en uitvoering (bij benadering). Hij weet de lezer te boeien met de beschrijvingen van spionageacties en van speurtochten van onbemande vliegtuigen boven de kust van Somalië. En ook de onderhandelingen na piraterij in dat land verlopen realistisch. Je kunt je haast voorstellen dat het op dit moment gaande is. “Tracker” is net als de andere personages redelijk oppervlakkig, maar ze zijn dan ook slechts figuranten in een verhaal waar het om de operatie zelf draait.

En verdorie, Forsyth doet het gewoon weer. De prediker is beter dan De cobra en boeit de lezer tot de laatste pagina.

27 april 2024 17:52

0

Al sinds jaren schrijft Forsyth niet meer over de Koude Oorlog. Dat is geweest en nu is het tijd voor een andere oorlog: die tegen het (moslim)terrorisme. Forsyth beheerst dit slagveld als geen ander en dat bewijst hij maar eens te meer. In Amerika bestaat zoiets als een dodenlijst. Deze lijst wordt eens per week aan de president voorgelegd. Sinds kort prijkt er een nieuwe naam op: die van De prediker, want zijn echte naam is onbekend. De Prediker is een raaskallende moslimextremist die zijn broeders in de hele wereld oproept tot geweld tegen bekende westerlingen. Als ze slagen, zal Allah hen belonen in het hiernamaals. Althans, dat maakt hij ze wijs. Al snel vindt zijn oproep gevolg en vallen de eerste doden in de V.S. en Groot-Brittannië. Zo wordt een senator vermoord op straat en wordt een andere VIP neergeschoten tijdens een potje golf. De Prediker moet uitgeschakeld worden. En net als in De cobra wordt gezocht naar een geschikte kandidaat om dit te doen. Die wordt gevonden in de persoon van Kit Carson, een officier van het Korps Mariniers. Zijn codenaam is “Tracker”, vrij vertaald “Speurder”. Hij wordt ingehuurd door TOSA, een geheime organisatie die echt schijnt te bestaan. Hij moet de Prediker vinden en uitschakelen maar dat is nog niet zo gemakkelijk. Zelfs de luistervinken van de NSA kunnen de moslimterrorist niet vinden. Dan vindt “Tracker” een onverwachtse bondgenoot in de vorm van een computernerd. Deze Kendrick vindt de eerste sporen naar de Prediker, en die leiden Carson naar Somalië. Ondertussen krijgt de operatie een persoonlijk tintje, want de vader van “Tracker” wordt vermoord door een volgeling van de Prediker.

De prediker is ontsproten uit de fantasie van Forsyth maar zal dichterbij de realiteit komen dan wij misschien denken. Net als in zijn boek beslist president Obama in het echte leven over wie leeft en wie sterft. De duizenden onbemande Amerikaanse vliegtuigen (UAV’s) speuren tegenwoordig alle verdachte landen af naar vermeende terroristen. Een druk op de knop en een raket maakt een eind aan het leven van zo’n verdachte. Dit komt in de buurt van de verhaallijn in De prediker, al wordt daar het gebruik van een raket om de Prediker te doden ten strengste verboden. Frederick Forsyth beschrijft de gebeurtenissen van de jacht op de terrorist op een documentaireachtige wijze. Het is spannende geschiedschrijving en ook van dit verhaal spat het diepgaande onderzoek van Forsyth weer af. Het is een van de pijlers van het boek, dat verder ook staat als een huis. De prediker is net als zijn vorige boeken ingedeeld in delen: aanleiding, voorbereiding en uitvoering (bij benadering). Hij weet de lezer te boeien met de beschrijvingen van spionageacties en van speurtochten van onbemande vliegtuigen boven de kust van Somalië. En ook de onderhandelingen na piraterij in dat land verlopen realistisch. Je kunt je haast voorstellen dat het op dit moment gaande is. “Tracker” is net als de andere personages redelijk oppervlakkig, maar ze zijn dan ook slechts figuranten in een verhaal waar het om de operatie zelf draait. En verdorie, Forsyth doet het gewoon weer. De prediker is beter dan De cobra en boeit de lezer tot de laatste pagina.