tot stof felix weber thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Felix Weber
5
Review date 2 oktober 2016

Felix Weber is de pseudoniem van een bekroonde auteur. Navraag bij de uitgever levert geen resultaat op. Wie zit er achter Weber? En waarom schrijft diegene onder een andere naam? Laten we ons niet afleiden en eerst een oordeel vormen over Tot stof, het boek dat voor ligt.

Siem Coburg is een verzetsstrijder die in de Tweede Wereldoorlog vele heldendaden op zijn conto schreef. Nu is het 1949 en Nederland likt zijn wonden. De wederopbouw is druk bezig en iedereen probeert het leven zo goed en kwaad als dat gaat op te pakken. Voor Coburg is dit een lastige opdracht: hij is in de oorlog zijn geliefde Rosa verloren en nu leidt hij een verbitterd en teruggetrokken bestaan op een oude woonboot. Dan wordt hij via via benaderd door de oude Groningse boer Tammens, die hem in de oorlog heeft gered. Zijn gehandicapte zoon Siebold is opgenomen in een internaat en daar onder verdachte omstandigheden overleden. Tammens vraagt Siem om naar Limburg af te reizen en het mysterie op te lossen. Maar daar loopt hij tegen een veel groter complot aan…

Tot stof is een thriller die op waarheid berust, zo geeft de kaft aan. Als dat zo is, dan zijn er in Nederland na de oorlog bijzonder gruwelijke dingen gebeurd. Weber weet deze feiten op uitstekende wijze te verweven in een thriller die de lezer bij de keel grijpt en niet meer loslaat.

Weber wekt de wereld rondom het internaat Sint Norbertus op mysterieuze wijze tot leven. Het is een gesloten gesticht die wordt geleid door katholieke broeders, maar hebben zij wel het beste met de gehandicapte kinderen voor? Coburg strijkt voor zijn onderzoek neer in het nabijgelegen gehucht Wercke. Aldaar zijn de mensen al even gesloten en afstandelijk als achter de muren van het internaat. Coburg neemt intrek in een bed and breakfast en dat lijkt de enige veilige haven te zijn in een verder vijandige omgeving. Wat is hier in hemelsnaam aan de hand?

Beetje bij beetje weet Siem Coburg de puzzelstukjes op zijn plaats te leggen. Daarvoor is zelfs een uitstapje naar Rotterdam nodig. De omschrijving van een door oorlog verwoeste stad zijn subliem. Maar dat geldt wellicht nog meer voor de gedetailleerde indruk die Weber van het internaat geeft. De sfeer die de auteur weet op te roepen, kruipt onder de huid. Daar doen de winterse omstandigheden nog een schepje bovenop. Die zorgen ervoor dat er een soort afgesloten wereld ontstaat waaruit Coburg niet kan ontsnappen. Hiermee komt Weber aardig in de richting van Dennis Lehane’s Shutter Island, terwijl de schrijfstijl weer doet denken aan Tomas Ross.

De plot is interessant, maar is eigenlijk meer een vehikel voor de beschrijving van de gruwelijkheden die in die tijd plaatsvonden. De amateuristische en zelfs barbaarse opvang van gehandicapte kinderen gaan door merg en been. Maar dat geldt ook voor de honger en armoede die er in het Nederland van die tijd heerste. Weber maakt gebruik van verschillende verhaallijnen. Zo is er die van Coburg in 1949 in de zoektocht in Sint Norbertus. Daarnaast zien we hoe hij in de Tweede Wereldoorlog als verzetsstrijder probeert te overleven. En dan zijn er nog de verhaallijnen van binnen de muren van Sint Norbertus. Bijvoorbeeld die van broeder Anselmus, die zorg over de meest gehandicapte kinderen heeft. En broeder Felix, die hem probeert te helpen maar ondertussen worstelt met eigen demonen uit de Eerste Wereldoorlog. Die laatste voegt overigens minder aan het verhaal toe, maar is wel interessant genoeg om te blijven volgen.

Weber heeft van Tot stof een bijzonder pakkende en indrukwekkende thriller gemaakt, die de lezer zeker nog lange tijd zal bijblijven. Wellicht dé verrassing van 2016!

28 april 2024 10:13

0