lieve mama esther verhoef thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Esther Verhoef
Uitgeverij(en) Promotheus
4
Review date 6 december 2016

Helen Möhring is verpleegkundige en haar man Werner is horecaondernemer. Ze wonen met hun kinderen Sara (17), Thom (15) en Emma (13) in een luxe, vrijstaande villa De Wildenbergh. Drie pubers in huis leveren de nodige strubbelingen op, maar ook veel gezelligheid. Drukte waardoor je als ouders niet altijd meer aan je relatie toekomt.

Ralf (18) woont nog bij zijn ouders. Zijn leven draait om zijn auto, zijn vrienden en geld verdienen. Hij helpt zijn vriend Brian door op wacht te staan bij de inbraak in het huis van Helen en Werner. Werner is die avond alleen thuis. Als Helen eerder van de sportschool thuiskomt dan was verwacht staat de televisie aan, zit de achterdeur niet op slot en hoort zij boven gestommel. Werner ligt in de slaapkamer op de grond en een gemaskerde man staat over hem heen gebogen. Op de sprei ligt een pistool. Gebeurtenissen die het leven van het gezin compleet veranderen.

Bij een nieuwe misdaadroman van bestsellerauteur Esther Verhoef (1968) zijn de verwachtingen van de lezers hoog gespannen, zeker na het succes van De Kraamhulp en Deja vu. Lieve mama won de Gouden Strop 2016 en heeft een erg mooie, wat mysterieuze cover die uitnodigt om op te pakken in de boekwinkel. De auteur heeft de inbraak in haar eigen huis mooi verweven met de perikelen in een gezin met pubers.

Lieve mama speelt zich af in vier weken tijd. Als eerste is een brief te lezen van Helen aan haar overleden moeder. Deze brieven komen vaker voor en pas op het laatst begrijp je daar de reden van. Er is een verhaallijn van het gezin van Helen en een tweede lijn van Ralf, beide vanuit de derde persoon. Het verhaal komt wat langzaam op gang, maar door de tassen met bijzondere inhoud die Helen steeds weg moet brengen bouwt toch een bepaalde spanning op en wil je als lezer weten of het plan gaat lukken. Esther heeft haar personages, met al hun hebbelijkheden, weer goed uitgewerkt.

De plot is interessant en tot het eind toe blijft het verhaal spannend. Het verhaal is niet complex maar wel wat vergezocht. Wat mij betreft heeft Verhoef De Kraamhulp, Deja Vu en Alles te verliezen met Lieve mama niet overtroffen. Wel laat Verhoef met dit boek weer zien waarom zij tot de topauteurs in Nederland behoort!

Denise Wolfs

26 april 2024 10:40

0