de geest van versailles emmelie arents fantasy recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Emmelie Arents
Uitgeverij(en) Hamley Books
5
Review date 4 november 2023

Emmelie Arents debuteerde in het voorjaar van 2020 met Fantasy Young Adult- boek Het hart van de adelaar. Ook schreef ze het tweeluik De meesterdief en De woestijndief, opvolgend door Amarant. Daarnaast is ze de zangeres van de band Solitude Within. De geest van Versailles is haar vijfde boek, en is doorspekt met een vleugje magie.

Noâm werd verminkt geboren en is geadopteerd als zoon van Claude Chardin, lijfarts van Louis XIV. Hij leeft onzichtbaar als een geest binnen de muren van Château de Versailles. Wanneer hij de opdracht krijgt om de koning te genezen, wordt er een pijnlijke voorwaarde gesteld: hij mag nooit worden gezien. Om dat te kunnen bereiken, zal hij zijn pijn moeten omzetten in een beschermende Sluier, een truc dat onder magie valt.

Catalina Amati is een getalenteerde straatvioliste, en dochter van een bekende vioolbouwer. Met haar talent betovert ze de Parijzenaren met haar prachtige muziek. Haar vader wijst haar op de toekomst, en huwelijkt haar noodgedwongen aan Pierre uit. Vervolgens veranderd een onverwachte uitnodiging om deel te nemen aan de muziekwedstrijd van Zijne Majesteit in Château de Versailles alles. Is het wel verstandig om haar hart te volgen, nu deze uitnodiging haar pad kruist? Welke rollen hebben crimineel Cartouche en agent Villon in het geheel? Noâm en Catalina komen elkaar onverhoopt tegen, maar door pech raken onherroepelijk verstrikt in de intriges aan het hof van de Zonnekoning. En zal Noâm Catalina uit de klauwen van zijn duistere meester kunnen houden?

De lezer wordt meteen bewust gemaakt dat je te maken hebt met een hertelling van Victor Hugo’s Notre-Dame De Paris, een Franse gothic roman. Emmelie Arents beschrijft deze hertelling vanuit meerdere perspectieven, waarvan die van Catalina en Noâm de hoofdlijnen vormen. Daarnaast hebben Pierre en Claude ook een behoorlijke rol in het verhaal gekregen.

De schrijfster laat haar lezers meteen de smaak van het levendige Parijs anno 1687 proeven. Noâm werd op zeer jonge leeftijd al afzichtelijk gevonden, waardoor hij noodgedwongen zijn magie overdag gebruikt om onzichtbaar te blijven. Deze zogenoemde Sluier zorgt ervoor dat hij ongestoord kan rondzwerven. Catalina is de dochter van een beroemde vioolbouwer en violist, die de schulden van haar beroemde vader probeert op te lossen.

De verhaallijn ademt echt de sfeer van het oude Parijs uit, en later ook het oude Versailles. Doordat er Franse uitdrukkingen zijn gebruikt, is het nog eens extra levendig geworden. Het kan dus weleens voorkomen, dat er een rap woordje Frans wordt gewisseld, en dat past perfect in de geest van dit typerende stukje geschiedenis. Het voelt voor de lezer alsof men er zelf bij is.

Arents laat haar personages al dan niet subtiel in verbinding met elkaar staan. Ze zijn met een geloofwaardige achtergrond uitgewerkt, waarbij een vleugje magie niet uit kan blijven, en dat maakt het een intrigerende hertelling. Het is een verhaal over manipulatie en imperfectie, waarbij de echte schurken bijna altijd met hun daden wegkomen. Van Claude zal de lezer bijvoorbeeld vanaf het begin al de kriebels krijgen, en zich gaan afvragen welke motieven dit karakter daadwerkelijk heeft. De auteur weet de pijn van haar karakters dan ook moeiteloos te vangen, waarbij het duidelijk is geworden dat iedereen pijn kan hebben, of deze pijn onzichtbaar is of niet. Wie is Cartouche, de persoon die zich ook een koning noemt echt? Dat zijn vragen die de lezer al lezende door het hoofd laat spoken.

Wie een beetje bekend is met de Franse geschiedenis, zal merken dat deze bijna on point is, op enkele kleine veranderingen na. Deze waren nodig om het verhaal passende te maken, en zijn eigenlijk een briljante oplossing. Bekende herkenningspunten hierin zijn De Bastille, De Notre Dame, en het verhaal van Madame La Voisin. Liefhebbers van deze geschiedenis kunnen hun hart ophalen, waarbij een ander opmerkelijk detail, Gavroche de kat, ook wel de kat van Victor Hugo, op een hartverwarmende manier in het verhaal is verwerkt. Dit zijn duidelijk tekenen dat Arents echt heel gepassioneerd is over deze hertelling. De liefde die ze voor The Hunchback of the Notre Dame voelt spat ervan af. Lezers kunnen zich maar beter wapenen tegen een stevige, emotionele missie, waarbij de band die een vader met zijn dochter voelt, er het meeste uit lijkt te springen. Het is hoe dan ook een verhaal dat op alle fronten zal raken.

Tevens is het een knap staaltje historische tijdlijnen verschuiven, zonder dat het ongeloofwaardig is geworden. De geest van Versailles wekt zeer zeker ook de interesse op in het werk van Victor Hugo. Absoluut een inspirerende en bewonderenswaardige hertelling van een bekende en onvergetelijke klassieker.

Saskia Boree
Ik ben Saskia Boree. Boeken recenseren doe ik sinds 2013. Ik schrijf zelf ook verhalen, een hobby dat ik sinds mijn achtste uitoefen. In 2009 gaf ik zelf een boek uit, en zag SJM Schrijft in datzelfde jaar het levenslicht. Dat is een blog waar ik mijn recensies verzamel. Ik heb veel auteurs geholpen met proeflezen, en lees vrijwel de meeste genres. Enkele favoriete genres: thrillers, horror, suspense, sciencefiction en (urban) fantasy. Favoriete auteur is Stephen King. Sinds kort ben ik ook gastvrouw bij dBieb, en werk ik zo nu en dan als redacteur voor een plaatselijke nieuwssite.