De omslag afbeelding van het boek De cursus
Auteur(s) Elvin Post
Uitgeverij(en) Ambo Anthos
4
Review date 24 januari 2021
Je kunt momenteel De cursus bij ons winnen! Check daarvoor deze link.

Velen van ons hebben de wens om ooit schrijver te worden. Je eigen verhaal op papier te zetten en uitgegeven te zien worden. Ook al is het om maar door 100 anderen gelezen te worden. Voor velen blijft dit een droom, anderen jagen deze actief achterna. Carol Arrington is zo’n persoon, na haar droom eigenlijk opgegeven te hebben wordt ze door een vriendin gewezen op een cursus die er nadrukkelijk aan heeft bijgedragen om haar eerste boek te schrijven. Na enig wikken en wegen besluit Carol hier op in te gaan en De cursus op het eiland van een van ’s werelds meest succesvolle auteurs, Victor Aster, te volgen.

Elvin Post (1973) won in 2004 als jongste schrijver ooit De Gouden Strop met Groene vrijdag. Ook zijn tweede thriller, Vals beeld, werd genomineerd voor die prijs. Met Roomservice won hij de Diamanten Kogel, de belangrijkste Vlaamse thrillerprijs. Lees hier onze recensies.

De cursus begint met een introductie van Carol en het leven van een aspirant auteur. Voor een ieder die het idee heeft ooit een boek te schrijven geeft Elvin Post direct een aantal aanwijzingen dat dit niet altijd even leuk is. Je komt niet onder het gevoel uit dat dit uit eigen ervaring geput wordt en dit zal je direct aan het denken zetten waarom iemand nog de motivatie heeft om in dit geval $ 20.000,00 neer te tellen voor een cursus. Als Carol dan toch besluit om de cursus te gaan doen begrijp je meteen dat ze een doorzetter is die haar dromen najaagt. Hoewel onderweg naar het eiland de twijfels toe slaan, mede doordat ze een week haar telefoon moet achterlaten en onbereikbaar zal zijn, bereikt ze haar bestemming. Vanaf dit moment ben je als lezer direct helemaal betrokken. Een afgelegen eiland met 9 cursisten waarvan de begeleider (Aster) beschuldigd wordt van mishandeling van zijn ex-vrouw en een eiland die zo afgesloten is van bewoonde wereld dat ze ook op 200 km van de kust hadden kunnen zitten. Dat kan niet anders dan verkeerd gaan.

Dit beklemmende gevoel krijgt extra lading als al vrij snel het eerste slachtoffer gevonden wordt die op een lugubere manier is afgemaakt. Als daarop dan ook al vlot het tweede slachtoffer wordt gevonden inclusief een briefje dat dit nummer 2 is slaat de paniek echt toe bij de cursisten. Vanuit het oogpunt van Carol wordt het verhaal vervolgens verteld en ben je samen met haar op zoek naar wie de moordenaar kan zijn. Is het Victor Aster, de doorgedraaide auteur of misschien de man die eigenlijk helemaal niet van boeken houdt en hier als privédetective voor de ex-vrouw van Aster aanwezig is? Elvin Post creëert succesvol een aantal meer en minder voor de hand liggende verdachten waardoor je als lezer heerlijk kunt puzzelen omtrent de dader. Je kunt hier echter niet te lang bij stilstaan want de moorden volgen elkaar in rap tempo op. Voordat je denkt dat je zeker weet wie het gedaan heeft heb je kans dat jouw verdachte alweer dood is. Voor liefhebbers van programma’s als Wie is de Mol zal dit bekend voorkomen. Naast het perspectief van Carol worden er af en toe ook andere personen gevolgd. Zo keert Mark, de partner van Carol, vaak terug. Hij gunt haar de cursus, maar het feit dat hij haar niet kan bereiken terwijl dat in geval van nood wel zo zou moeten zijn zorgt voor een stukje beklemming vanuit een ander perspectief. Een aantal van de medecursisten komen ook aan bod en zo leer je telkens meer over wie iedereen is en waarom ze daar zijn.

Voor een succesvolle whodunnit is het belangrijk dat je als lezer genoeg aanwijzingen krijgt zonder dat het overduidelijk is wie het is en wie niet. Elvin Post slaagt hier met De cursus met vlag en wimpel in. Tot op het einde van De cursus blijf je je afvragen wie het is totdat de grote climax er is. Het enige minpunt is dan ook dat de uiteindelijke motivatie wat tegenvalt, maar dat doet verder geen afbreuk aan een enorm vermakelijk verhaal.

De cursus is een uitstekende whodunnit waar je tot het laatste moment de overgebleven cursisten aanmoedigt en samen zoekt naar de moordenaar. Elvin Post laat zien waarom hij al zoveel prijzen gewonnen heeft en behoort tot de top van het Nederlandse thrillergenre.

27 april 2024 18:04

0