valstrik ellen de vriend thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Ellen de Vriend
Uitgeverij(en) Xander Uitgevers
3
Review date 17 augustus 2023

Ellen de Vriend heeft na haar studie gewerkt als verslaggever bij de Zeeuwse Courant en verschillende Zeeuwse magazines en weekkranten. Als echte Zeeuwse is Zeeland haar inspiratiebron en de provincie loopt dan ook als een rode draad door haar hele oeuvre. Na een aantal reisboeken en verhalenbundels is ze in 2013 begonnen met het schrijven van thrillers en datzelfde jaar verscheen dan ook haar debuutthriller Bitterzoet. Sindsdien verschijn er bijna ieder jaar een nieuwe thriller van de hand van De Vriend. Onlangs verscheen bij Xander Uitgevers haar meest recente boek genaamd Valstrik.

In Valstrik maken we kennis met Maud die niet kan wachten om tijd met haar familie door te brengen. In het Zeeuwse Domburg hebben haar moeder en haar man een villa onderaan de duinen gehuurd om hun vijfjarig huwelijksjubileum te vieren. Het feestelijke samenzijn verandert echter in een nachtmerrie als er een tragisch ongeluk gebeurt. Maud besluit het er niet bij te laten zitten en ze gaat zelf op onderzoek uit. Deze zoektocht leidt haar zelfs naar Aruba.

De hoofdrol in Valstrik is weggelegd voor Maud en vanuit haar perspectief beleeft de lezer het verhaal. Maud is een sympathieke vrouw en ze is door De Vriend realistisch neergezet: haar emoties en gevoelens komen zeker binnen bij de lezer. Ook haar vastberadenheid valt te prijzen. Een bijrol is weggelegd voor haar zus Karlijn. Karlijn heeft al jaren geen contact meer met hun moeder en de verklaring die hiervoor wordt gegeven is nogal dunnetjes. De band tussen de drie zussen is mooi weergegeven.

De plot is aardig al zitten er hier en daar wel wat ongeloofwaardigheden en losse eindjes in. Maud en Karlijn die op eigen houtje een heel politieonderzoek uitvoeren bijvoorbeeld.

Voor de geoefende thrillerlezer zal de uiteindelijke ontknoping niet als een hele grote verrassing komen, maar dat neemt de plezier van het lezen zeker niet weg.

Valstrik speelt zich deels in Zeeland af en deels in het zonnige Aruba. Of je nou wel of niet zelf in Aruba bent geweest, De Vriend weet het eiland goed neer te zetten: de zon, de stadjes, de huizen en de stranden, je waant je samen met Maud en Karlijn op het eiland. Het valt te prijzen dat De Vriend haar roots trouw blijft: een Nederlandse thriller die zich eens niet in de grote steden, maar in een klein plaatsje als Domburg afspeelt is best een verademing. En voor Zeeuwse lezers uiteraard een feest der herkenning.

Als je met niet al te hoge verwachtingen aan dit boek begint, is het een heerlijke vakantiethriller die zich kan meten met de grote namen in dit genre zoals Suzanne Vermeer en Linda van Rijn.

Denise Wolfs