nul uur tom clancy don bentley thriller recensie thrillzone.jpg
Serie Jack Ryan
Auteur(s) Don Bentley
Uitgeverij(en) A.W. Bruna Uitgevers
4
Review date 3 januari 2024
Categories Spionage

Het is een koude nacht in Seoul. De stad slaapt, maar onder de schijnbare rust broeit een gevaar dat de wereldorde kan verstoren. Jack Ryan jr., een lid van de Campus (een geheime organisatie die zich bezighoudt met terrorismebestrijding), staat voor een onmogelijke opdracht. Zijn missie: voorkomen dat een nucleair aangedreven kruisraket de wereld in chaos stort. De klok tikt genadeloos door, en de inzet is hoger dan ooit tevoren.

Tom Clancy Nul uur is het tweede boek van Don Bentley in de populaire Jack Ryan-serie, die oorspronkelijk werd geschreven door Tom Clancy en na zijn dood werd voortgezet door verschillende auteurs. Bentley is een voormalig Apache-piloot en FBI-agent, die met dit boek zijn tweede bijdrage aan de serie levert. In zijn eerste boek, Doelwit, maakten we kennis met de versie van Bentley van Jack Ryan junior, de zoon van de Amerikaanse president. In dat boek raakte Jack verwikkeld in een dodelijk kat-en-muisspel met een team van huurmoordenaars in Tel Aviv. In dit boek zien we hoe Jack verder groeit als spion en als persoon, en hoe hij zich verhoudt tot zijn beroemde vader, die op zijn leeftijd al een heel ander leven had.

Tom Clancy Nul uur is een boek dat de lezer vanaf de eerste pagina meesleept in een adembenemend avontuur vol schimmige politiek, actie en onmogelijke situaties. Het verhaal volgt Jack Ryan jr, die in Seoul is om een mogelijke nieuwe rekruut te ontmoeten, als hij getuige is van een golf van geweld die de stad overspoelt. Al snel ontdekt hij dat er een verband is tussen de chaos in Zuid-Korea en de mogelijke dood van de opperbevelhebber van Noord-Korea. Hij raakt betrokken bij een gevaarlijke missie om een mysterieuze vrouw te helpen, die beweert dat ze een tweede Koreaanse oorlog kan voorkomen. Maar kan hij haar vertrouwen? En wat is de prijs die hij moet betalen?

Het boek blinkt uit in het creëren van een realistische en actuele setting, die de lezer een inkijkje geeft in de complexe situatie op het Koreaanse schiereiland. Bentley heeft duidelijk veel onderzoek gedaan naar de geschiedenis, cultuur en politiek van het gebied, en weet dit op een boeiende manier te verwerken in het verhaal. De setting in Korea is een welkome verandering ten opzichte van de gebruikelijke Russische en Midden-Oosterse conflicten die vaak in dit genre voorkomen.

De personages zijn goed uitgewerkt en hebben elk hun eigen persoonlijkheid, motivatie en achtergrond. Jack Ryan junior is een sympathieke en intelligente held, die zich niet laat afschrikken door gevaar of autoriteit. Hij is loyaal aan zijn vrienden en zijn land, maar ook bereid om kritisch te denken en zijn eigen oordeel te vormen. Zijn ontwikkeling als persoon wordt knap centraal gezet, waar de focus toch ligt op de kenmerkende Tom Clancy actie. Sommige personages, zoals de groene baretten die Jack in Doelwit ontmoette, komen ook in dit boek terug en maken een verdere ontwikkeling door waardoor Bentley zijn eigen hoekje creëert in het rijke Clancy universum.

De verhaallijn is vlot en spannend, met veel plotwendingen en verrassingen. Bentley weet de lezer constant in spanning te houden en te verrassen met onvoorspelbare gebeurtenissen. Hij schrijft in een heldere en vlotte stijl, die de lezer makkelijk meeneemt in het verhaal. Hij heeft ook aandacht voor detail, maar weet toch de vaart in de tekst te houden. De actiescènes zijn levendig en spectaculair beschreven, en de dialogen zijn geloofwaardig en scherp.

Het boek heeft ook een duidelijke boodschap en een originele invalshoek. Het laat zien hoe fragiel de vrede is, en hoe snel een conflict kan escaleren. Het stelt ook kritische vragen over de rol van de Verenigde Staten in de wereld, en de ethiek van spionage en geheime operaties. Het geeft geen eenvoudige antwoorden, maar daagt de lezer uit om zelf na te denken en te reflecteren.

Het is genieten geblazen met Tom Clancy Nul uur, een spannend en meeslepend boek dat je op het puntje van je stoel houdt. Het is een boek dat fans van de Jack Ryan-serie zeker niet willen missen, maar ook geschikt is voor nieuwe lezers die houden van politieke thrillers en spionageverhalen. Het is een boek dat je niet meer loslaat, tot je de laatste pagina hebt omgeslagen. Tom Clancy Nul uur doet je beseffen dat de klok tikt, en dat elke seconde telt.

Dennis
Dennis Scheerman
Als kleine jongen las ik elk boek wat iets met draken, ridders of andere fantasy gerelateerde onderwerpen te maken. Een brief voor de koning, Harry Potter en alles daar tussen in werd verslonden. Naar mate ik ouder werd kwamen daar steeds meer thrillers bij. Nu de mazzel dat ik deze twee genres mag recenseren voor Thrillzone.