de vrouw in de spiegel dennis lehane thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Dennis Lehane
Uitgeverij(en) Ambo Anthos
4
Review date 19 februari 2018

Dennis Lehane (1965) is een Amerikaanse auteur die menig van zijn boeken in of om de stad Boston situeert. Voordat hij schrijver werd, volgde hij de opleiding Creatief schrijven. Net als zijn protagonist Patrick Kenzie groeide Lehane op in Dorchester, dat aan de zuidkant van Boston ligt. Hij debuteerde in 1994 met Slapende honden, waarmee hij Kenzie en Angela Gennaro introduceerde. Het speurderskoppel zou nog vaker terugkeren in de boeken van Lehane. De doorbraak van de Amerikaan was Mystic River uit 2001, dat ook verfilmd werd. Dat was niet de laatste keer; ook Shutter Island werd verfilmd met Leonardo DiCaprio en hetzelfde geldt voor Gone baby gone. De infiltrant uit 2008 was vervolgens het begin van een driedelige epos en werd alom geroemd. Dit drieluik speelt zich af in de roerige jaren twintig en dertig en heeft de agent Danny Coughlin in de hoofdrol. Onlangs verscheen De vrouw in de spiegel, waarmee Lehane zich roert in de psychologische thrillers met een vrouw, meisje of zusje in de titel.

Rachel Childs is een vrouw met een verleden. De journaliste is een rijzende ster bij de Boston Globe (ja, daar is Boston weer!). Ze wordt na een aardbeving uitgezonden naar Haïti om verslag te doen van de verwoestingen op het eiland. Maar de reis en het werk aldaar grijpen haar enorm aan. Ingestort keert ze terug naar de V.S. waar ze het isolement opzoekt en scheidt van haar man. Maar al die tijd heeft ze wel contact met Brian Delacroix, de man die ze ooit inhuurde om haar biologische vader te zoeken. Na verloop van tijd krijgen de twee een relatie. Langzaam maar zeker raakt ze weer onder de mensen. Het lijkt beter met Rachel te gaan. Totdat ze haar man begint te verdenken van een dubbelleven. Wie is Brian en waarom doet hij de dingen die hij doet?

De vrouw in de spiegel is opgebouwd uit grofweg twee delen. Het eerste deel is eigenlijk het complete levensverhaal van Rachel Childs. De lezer leert haar kennen als klein meisje, als puber en als volwassene. Het beslaat uiteindelijk de levensjaren tot 'de huidige tijd'. Het is een tijdspanne die Lehane slim gebruikt om het personage Rachel goed neer te zetten. En dat lukt uitstekend, al gebeurt er voor een thriller verder vrij weinig in het eerste deel. We leren Childs kennen als een succesvolle vrouw. Alles lijkt haar voor de wind te gaan, al kent ze haar biologische vader niet. Dat knaagt aan haar en ze besluit uiteindelijk op zoek te gaan naar deze man. Een paar keer denkt ze 'beet' te hebben, maar of dat zo is?

Het tweede deel, dat vrij abrupt begint tijdens de relatie tussen Brian en Rachel, is van een totaal andere orde. Dennis Lehane schakelt naar een hoge versnelling nadat Rachel haar man begint te verdenken van een tweede leven. Dit deel heeft alle thrillerelementen in zich die een lezer van spannende boeken zoekt; snelheid, spanning en constante dreiging. Wat is er in hemelsnaam aan de hand met Brian? Of ziet Rachel spoken?

De vrouw in de spiegel is dus een boek met twee gezichten. Het eerste deel als roman, het tweede als thriller. Dit alles wordt opgetekend zoals Lehane het kan; een fijne, aantrekkelijke schrijfstijl. Die mist echter wel het donkere randje wat we van hem kennen. Ook de belangrijke rol die de stad Boston doorgaans in thrillers van Lehane speelt, ontbreekt. De stad speelt hoogstens een bijrol en dat is even wennen voor de liefhebbers van Dennis Lehane.

Is De vrouw in de spiegel een aanrader? Ja, wel voor de lezer die van afwisseling én gedegen karakteropbouw houdt. Want dat is een van de grote pijlers van het boek. Daarnaast is het tweede deel erg spannend. Maar wie de echte duistere vintage Lehane zoekt, is wellicht aan het verkeerde adres. Toch is het grote schrijverstalent dat Dennis Lehane bezit, meer dan nadrukkelijk aanwezig wat zorgt voor een paar uur heerlijk leesvertier.

Lees hier alle recensies van Dennis Lehane.

26 april 2024 4:33

0