De omslag afbeelding van het boek McGeorge, Chris - Tik Tak
Auteur(s) Chris McGeorge
2
Review date 23 augustus 2018

Morgan Sheppard heeft het maar goed voor elkaar. Hij is presentator van een succesvol tv programma waarin misstanden worden opgespeurd en in een half uurtje worden opgelost. Zijn ster is nog steeds rijzende maar Sheppard zelf heeft moeite met de faam. Hij is verslaafd geraakt aan drank en drugs. Op een ochtend wordt hij wakker in een hotelkamer, vastgeketend aan een bed. Maar hij is niet alleen. Nog vijf mensen worden wakker in dezelfde kamer en in de badkamer treffen ze een lijk aan; doodgestoken.

Dan floept de tv aan en daarop verschijnt een man met een paardenmasker. Zijn boodschap; Sheppard moet binnen drie uur de moord oplossen want anders ontploft het hotel. Oeps.

Chris McGeorge is met Tik Tak debutant in thrillerland. McGeorge woont in Durham en voor het schrijven volgde hij een cursus creativiteit aan de City University. Erg origineel is het scenario echter niet. Een aantal mensen in een besloten ruimte met één lijk; dat kennen we van het al uit 1934 stammende Moord in de Oriënt Express van Agatha Christie. In filmvorm is Saw hier een voorbeeld van. McGeorge besluit dus een gebaand pad in te slaan. Op zich niet erg, maar dan moet de uitvoering wel goed zijn. Daar schort het bij Tik Tak aan. Zo is het allemaal erg vergezocht. Hoe krijg je in hemelsnaam zes mensen bedwelmd in een hotelkamer, die dan ook nog eens hermetisch afgesloten blijkt te zijn? Het zijn gaten in het plot waar de lezer direct vraagtekens bij zet. Hierdoor boekt Tik Tak in aan entertainmentwaarde en dat is jammer, want in potentie zou de thrillerliefhebber zich een paar uurtjes kunnen vermaken. En nee, het werkt niet om op het eind nog een uiteenzetting te doen waarom het toch allemaal wél kon. Daardoor lijkt het erop dat McGeorge zelf ook wel vermoedde dat zijn plot niet al te sterk is.

Tik Tak moet het hebben van snelheid en plot twists, waardoor de lacunes in het plot enigszins verbloemd worden. Snelheid weet McGeorge te creëren door te werken met korte hoofdstukken die steevast worden afgesloten met een soort cliffhanger. Maar die zijn over het algemeen niet spannend genoeg om de lezer aan het boek te kluisteren. Want alleen … aan het eind van een zin is een erg amateuristische manier om te pogen suspense op te roepen. Daarnaast propt McGeorge enorm veel ‘gebeurtenissen’ in te weinig tijd, waardoor het lijkt alsof hij teveel wil vertellen en daardoor zijn hand overspeelt.

De personages in het boek worden aan de voorkant voorgesteld. Maar eigenlijk is alleen Morgan Sheppard een persoon die de lezer echt leert kennen. Hij is de hoofdpersoon en wordt door middel van flashbacks uitgediept. Maar daarmee weet McGeorge eigenlijk het tegengestelde te bewerkstelligen, want Sheppard is een enorm vervelende man die veel antipathie oproept. De overige personages worden niet uitgediept en zijn hooguit figuranten die roepen dat het allemaal verschrikkelijk is en dat ze niet dood willen.

McGeorge werkt met drie verhaallijnen; die in het hotel, flashbacks van vlak voor de ontvoering en de lijn over een moordzaak die Sheppard op 11-jarige leeftijd weet op te lossen. Vooral die laatste is uiteindelijk best interessant en weet de kwaliteit van Tik Tak nog iets acceptabeler te maken. De beloofde plot twists die zorgen voor een ‘o ja’ moment blijven echter uit. Ja, er zijn twists; maar als deze worden veroorzaakt doordat er pas op het laatst puzzelstukjes worden bij gelegd zodat de lezer daarvoor over onvolledige informatie beschikte en de zaak niet kón oplossen, is geen twist. En juist dat eerste doet McGeorge een aantal keer, waardoor het allemaal niet enorm verrassend is.

Tik Tak lost de verwachtingen geenszins in zoals het boek werd gebracht; groots aangekondigd als dé zomerthriller. Daarvoor zijn de personages te eendimensionaal, rammelt het plot te veel en is de verrassing te klein. Jammer, er had meer in gezeten. Hopelijk weet McGeorge deze zaken in een volgend boek aan te pakken, want in potentie zit het erin.

26 april 2024 14:11

0