de verdwenen stad camilla sten thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Camilla Sten
Uitgeverij(en) Karakter Uitgevers
5
Review date 29 augustus 2019

Als de naam Sten je bekend voorkomt, dat kan kloppen want de Zweedse Camilla Sten is de dochter van schrijfster Viveca Sten. In Nederland is Viveca bekend van de thrillerserie die zich afspeelt op Sandhamn. Camilla studeert psychologie aan de universiteit van Uppsala en schrijft voor verschillende Zweedse kranten artikelen over racisme en het huidige politieke klimaat in Zweden. Samen met haar moeder heeft ze een serie spannende boeken geschreven voor tieners. De verdwenen stad is haar tweede boek voor volwassenen, maar het eerste boek dat in het Nederlands wordt uitgebracht.

In het afgelegen Zweedse stadje Silvertjärn verdwijnt in de jaren vijftig plotseling en zonder enige aanwijzing de gehele populatie die bestond uit 900 personen. Dit raadsel wordt nooit opgelost en de gebeurtenis raakt als snel in de vergetelheid. Alice groeit op met een fascinatie voor dit mysterie, want haar oma is bij de verdwijning haar hele familie kwijtgeraakt. Alice besluit om hierover een documentaire te maken en samen met een groepje vrienden reist ze af naar de stad om voor eens en altijd uit te zoeken wat er destijds werkelijk gebeurd is.

Wat een sfeer heeft Sten met De verdwenen stad weten te creëren! De lezer verkent samen met Alice en haar groep de verlaten stad en je voelt de dreiging achter iedere deur van elk verlaten gebouw. Tot in detail beschrijft Sten de huizen en gebouwen: van een halfvol koffiekopje dat nog op de tafel staat, tot het beschreven schoolbord in het klaslokaal. De gebouwen zijn vervallen en donker en de sfeer is ronduit creepy. Zowel Alice en haar groep, als de lezer heeft geen idee wat hen te wachten staat.

De proloog zet meteen de toon voor de rest van het verhaal en vanaf dat moment kun je niet meer stoppen met lezen. Het verhaal in het heden wordt afgewisseld met fragmenten uit het verleden en daardoor komt de lezer stukje bij beetje te weten wat zich heeft afgespeeld in het stadje. Ook enkele brieven die het zusje van de oma van Alice aan haar oma heeft gestuurd scheppen duidelijkheid. De afwisseling tussen heden en verleden is precies goed en de beide verhalen doen qua spanning niet voor elkaar onder.

De karakterontwikkeling is voldoende. De onderlinge dynamiek tussen Alice en haar groepsleden komt goed uit de verf en over het verleden van hoofdpersoon Alice komen we genoeg te weten om haar karakter beter te begrijpen. Het boek verveelt geen moment en is spannend. Het einde had misschien iets meer uitgewerkt mogen worden, maar dat is eigenlijk maar een klein detail vergeleken bij het grote geheel.

Kortom, Zweden heeft weer een topthriller afgeleverd en Camilla Sten is een auteur om in de gaten te houden. Ze kan weleens een hele grote worden!

Denise Wolfs

26 april 2024 12:53