reset blake crouch thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Blake Crouch
Uitgeverij(en) The House of Books
5
Review date 4 juli 2019

De in 1978 in North Carolina (Verenigde Staten) geboren Blake Crouch studeerde Engels en Creative writing. Hij debuteerde in 2013 met de Wayward Pines trilogie, die later door de bekende regisseur M. Night Shyamalan werd getransformeerd tot tv-serie. In 2016 volgde een nieuwe thriller van zijn hand, namelijk Dark matter. Met Dark matter heeft Crouch een grote indruk achtergelaten. Crouch is erin geslaagd een thriller te schrijven rondom één van de grootste natuurkundige vraagstukken allertijden. Met Reset wil hij dat kunstje nogmaals voorzichtig overdoen.

“Wat is dierbaarder dan onze herinneringen? Ze tekenen ons en vormen onze identiteit.”

Wat als jouw herinneringen van iemand anders zijn?

Barry Sutton is als rechercheur werkzaam in New York. Op een dag wordt hij opgeroepen omdat een vrouw op punt staat zich van de 40e verdieping van een wolkenkrabber naar beneden te storten. De vrouw lijdt aan het False Memory Syndrome. Mensen met het False Memory Syndrome krijgen van de één op de andere dag zeer gedetailleerde herinneringen aan een ander leven dat zij hebben geleid. Door deze herinneringen gaan zij twijfelen aan de werkelijkheid. Zo ook Ann Vos Peters, zij herinnert zich een leven waarin zij moeder was van een zoon genaamd Sam. Ze runde een tuinarchitectuurbedrijf met haar man en was helemaal gelukkig. Op een ochtend wordt zij wakker in een appartement in New York, alleenstaand en werkzaam als investeringsbankier, maar ze heeft levendige herinneringen aan heer eerdere leven als moeder. 'Mijn zoon is uitgewist' waren de laatste woorden die Ann Vos Peters tegen Barry Sutton zei voordat ze zich van het dak van de wolkenkrabber laat glijden. Barry is enorm aangegrepen door de zelfmoord en het verschijnsel False Memory Syndrome. Hij besluit het verhaal van Ann te onderzoeken en komt erachter dat er in het hele land mensen in een ander leven wakker worden dan dat waarin ze in slaap vielen. Gaandeweg zijn onderzoek komt Barry de neurowetenschapper Helena Smith op het spoor. In haar poging een technologie te ontwikkelen om herinneringen vast te leggen voor mensen die getroffen zijn door vreselijke ziekten als Alzheimer heeft zij iets beangstigends gecreëerd: de mogelijkheid om herinneringen niet alleen te opnieuw te beleven maar ook veranderen. Barry en Helena zetten alles op alles om te voorkomen dat deze technologie in de verkeerde handen valt.

“Op dit moment is hij een man zonder herinneringen, en het gevoel verdwaald te zijn in de tijd is verpletterend, een existentiële verschrikking. Alsof je ontwaakt uit een onrustige slaap, wanneer het onderscheid tussen droom en werkelijkheid nog vaag is en je de geesten aanroept.”

Blake Crouch is er met Reset weer in geslaagd om een complex natuurkundig vraagstuk te vertalen tot een bloedstollende thriller. In Reset hanteert Crouch twee verhaallijnen. Het verhaal wordt verteld uit het perspectief van Barry Sutton die wordt geconfronteerd met het False Memory Syndrome en besluit op onderzoek uit te gaan. In het andere perspectief volgen wij de wetenschapper Helena Smith en haar poging om een technologie te ontwikkelen om mensen met Alzheimer te helpen, zoals haar eigen moeder. De verhaallijn van Helena speelt zich af in het verleden en komt langzaam samen met de verhaallijn van Barry. Crouch weet de complexe gebeurtenissen goed te transformeren in een vloeiend en vlot lopend verhaal. Het enige puntje van kritiek is de theoretische onderbouwing. Crouch heeft erg zijn best gedaan om ook de natuurkundige theorie te verwerken in het verhaal, maar dit is zelfs taaie materie voor de grootste geleerden. Naar onze mening heeft dit dan ook een averechts effect op de lezer. De lezer wordt hierdoor even uit het verhaal gehaald met het risico dat de lezer zelfs afhaakt. Gelukkig is dit slechts een klein deel van het verhaal, even doorzetten dus.

Reset is wederom een zeer originele en ingenieuze thriller van Blake Crouch. Na het lezen van Reset heb je even een moment nodig om bij te komen, om alles weer even op een rijtje te zetten en je te realiseren dat het hier gaat om fictie… of toch niet? Is tijd maar een illusie gecreëerd door het menselijk brein om alledaagse gebeurtenissen te verwerken? Wij weten één ding zeker: de tijd vlieg, maar hij dringt ook, wacht dus niet te lang en laat jezelf ook verbluffen door dit nieuwe meesterwerk van Blake Crouch.

Bjorn le Granse
Bjorn le Granse
Je kunt mij definiëren als een echte Brabantse Bourgondiër, in Tilburg geboren (1985) en getogen. In het centrum van deze schitterende stad woon ik samen met mijn vrouw en dochter. In het dagelijkse leven ben ik werkzaam als bouwkundig schade-expert voor verzekeraars en in mijn vrije tijd vindt je mij op een mountainbike in de Brabantse bossen of met een goed boek op onze heerlijke bank.

Gedurende mijn schooljaren had ik een lichte allergie voor boeken. Mijn motto was: “als het goed genoeg is wordt het wel verfilmd”. Nadat ik in 2006 mijn vrouw heb leren kennen, die ook graag een boek mag lezen, heb ik op vakantie ook eens een poging ondernomen. Sinds die tijd ben ik helemaal om en kan ik echt genieten van een goed boek. Mijn voorkeur gaat natuurlijk uit naar thrillers, waarbij ik een grote voorliefde heb voor faction thrillers met een vleugje historie. De boeken van Dan Brown heb ik dan ook allemaal versleten. Daarnaast lees ik graag boeken uit de “meer voor mannen” categorie: spionage; oorlog en meer kogels dan pagina’s.

26 april 2024 21:33

0
De in 1978 in North Carolina (Verenigde Staten) geboren Blake Crouch studeerde Engels en Creative writing. Hij debuteerde in 2013 met de Wayward Pines trilogie, die later door de bekende regisseur M. Night Shyamalan werd getransformeerd tot tv-serie. In 2016 volgde een nieuwe thriller van zijn hand, namelijk Dark matter. Met Dark matter heeft Crouch een grote indruk achtergelaten. Crouch is erin geslaagd een thriller te schrijven rondom één van de grootste natuurkundige vraagstukken allertijden. Met Reset wil hij dat kunstje nogmaals voorzichtig overdoen. Lees onze recensies van Crouch hier nog eens terug.