kopiekat bert bergs thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Bert Bergs
Uitgeverij(en) Aquazz
3
Review date 18 juni 2018

Het is alweer even geleden dat auteur Bert Bergs door zijn protagonisten, hoofdinspecteur Frans De Nolf en onderzoeksjournalist Marc Ackein, is aangesproken. Na een intensief en indringend gesprek waarbij spontaan zweetdruppeltjes op het voorhoofd van de auteur verschenen, lieten ze hun eisen op zijn schrijftafel achter. Onderwerp was de toekomst van beide heren. Wat de consequentie voor Bergs zou zijn als hij daar geen gehoor aan zou geven, vermeldt de geschiedenis niet. Dat hij daar nooit over heeft gesproken maar wel poogt de eisen zoveel mogelijk te honoreren in zijn volgende boeken, impliceert minstens dat de gevolgen voor hem geen feestje zouden zijn als ze genegeerd zouden worden. Beide hoofdpersonages zullen alle nog verschijnende boeken van Bergs als bewijsmateriaal beschouwen en ze nauwgezet van de eerste tot de laatste letter doornemen. Zoals overigens ook door alle Marc Ackein-fans geschiedt. Zijn laatste, Kopiekat, ligt nu uitgebreid op het rooster.

De maand mei is geen maand waar de Gentse hermandad met veel plezier op zal terugkijken. In een park wordt het ontzielde lichaam van Dries Beernaert gevonden. De jogger is tijdens zijn dagelijkse rondje, in het hoofd geschoten. Korte tijd later wordt het dode en ernstig verminkte lichaam van een jonge vrouw aangetroffen. Onderzoek en identificatie toont aan dat de twintigjarige studente Anouk Weyts slachtoffer van een niets ontziende moordenaar is geworden. Door commissaris Frans De Nolf wordt het onderzoek naar de moordenaar van beide slachtoffers aan rechercheurs Sara Vits en Bert Verstraete opgedragen. Weldra ontwikkelt zich de gedachte dat de toegepaste moordwijze wel overeenkomsten heeft met een 26 jaar eerder gepleegde moord op Katerina Boyanova. De mogelijkheid van een na-aper of een copycat borrelt naar boven. De partner van Sara, onderzoeksjournalist Marc Ackein met wie ze een klein jaartje samenwoont, ontvangt van klokkenluider Johan Verkerke een tip dat bij Domicor, een bedrijf waar hem onlangs ontslag is aangezegd, op grote schaal wordt gefraudeerd met Europese milieusubsidies. Marc start ook zijn onderzoek en stuit daarbij al snel op enkele vreemde zaken….

Het verhaal in Kopiekat bestaat uit meerdere verhaallijnen die op nauwkeurig gekozen volgorde onder aandacht van de lezers worden gebracht. Beide onderzoeken ontwikkelen zich langzaam waarbij het politionele onderzoek de handicap heeft dat tijd de moordenaars gelegenheid geeft om meer jonge vrouwen te ontvoeren en daar hun spelletjes mee te spelen. De verschillende lagen die het verhaal zeker in zich heeft, geven de auteur de mogelijkheid om met verrassende plotwendingen de lezer onverwachts op het verkeerde been te zetten. De titel van het boek is een originele keuze van de auteur, met wat fantasie zijn er twee betekenissen uit te destilleren die beide onderdeel zijn van het verhaal.

Kopiekat behandelt ook actuele onderwerpen die heden ten dage helaas meer gemeengoed dan uitzondering zijn. Afpersing, drugshandel, fraude, corruptie etc. etc., het maakt er allemaal onderdeel van uit. Maar onder een strakke regie wordt dit alles door de auteur in een heldere structuur en prettig leesbare schrijfstijl aan zijn lezers opgediend. Met een langzaam strakker wordende spanningslijn die onderweg nauwelijks verslapt, kruipen de beide verhaallijnen naar elkaar en stevenen gelijktijdig af naar een verrassende ontknoping. Slimheid en raffinement zijn ingrediënten die Bergs nauwkeurig en in de juiste hoeveelheid doseert waardoor de aandacht van lezers geen moment verslapt. Voeg daar de Vlaamse humor bij die, zij het vluchtig en juist geproportioneerd ook van de partij is, en Kopiekat is een genot om te lezen.

25 april 2024 21:44

0