uitgedokterd antoinette kalkman thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Antoinette Kalkman
Uitgeverij(en) Godijn Publishing
4
Review date 20 december 2023

Antoinette Kalkman levert met Uitgedokterd een meeslepende thriller af die diep in de duistere hoeken van medische fouten graaft en de schokkende gevolgen ervan onthult. Het verhaal ontvouwt zich rond Journaliste Eveline Johansen, wier wereld instort wanneer haar getalenteerde dochter na een ziekenhuisfout invalide wordt. Wat volgt, is een hartverscheurende zoektocht naar gerechtigheid waarbij Eveline vastbesloten is de schuldigen ter verantwoording te roepen. Maar slaagt ze in haar missie, of wordt de drang naar gerechtigheid haar fataal?

De vertelstructuur van Uitgedokterd is kenmerkend door de drie perspectieven: Eveline, Justus en Ferdinand. Eveline, als bezorgde moeder, staat centraal, terwijl Justus en Ferdinand, beide artsen, hun kant van het verhaal belichten. De diepe duik in het privéleven van de artsen voegt een boeiende dimensie toe aan het verhaal. Beide artsen worstelen met hun eigen demonen, wat de personages tastbaar en realistisch maakt.

Echter, het is vooral het einde van Uitgedokterd waardoor het verhaal een onvergetelijke indruk achterlaat. Het langdurige karakter van de aanloop naar dit cruciale moment kan als een uitdaging worden ervaren, waar de lezer geduld moet uitoefenen. Hoewel de opbouw essentieel is voor de impact van de ontknoping, kan het voor sommige lezers een queeste zijn om door de uitgebreide aanloop heen te komen.

Een intrigerend aspect van de thriller is de onthulling van de werkdruk in ziekenhuizen en de bedrijfsmatige aanpak ervan. Kalkman schuwt niet om de schaduwzijden van de medische wereld bloot te leggen, wat het verhaal verheft naar meer dan alleen een spannende thriller. De plot, dat geleidelijk wordt onthuld en de lezer tot de laatste pagina in zijn greep houdt, weeft vaardig in elkaar.

Bijzonder sterk is de karakterontwikkeling. Eveline's dochter, vanuit haar moeders perspectief, wordt neergezet als een sterke en wilskrachtige persoonlijkheid. De artsen, met hun complexe privélevens, voegen diepte toe aan het verhaal en brengen een menselijke kant van de medische professionals naar voren.

Uitgedokterd is niet alleen een beklemmende thriller, maar ook een kritische blik op de medische wereld en een aangrijpend verhaal van menselijk doorzettingsvermogen. Het einde, hoewel die lang op zich laat wachten, maakt de wachttijd de moeite waard en levert een gedenkwaardige afronding van het verhaal.

Lieselotte Danneels
Lieselotte Danneels
Ik ben Lieselotte Danneels. Ik woon samen met mijn gezin in het West-Vlaamse Brugge. Als job ben ik winkelverantwoordelijke bij een Telecomoperator.

Sinds 2020 recenseer ik voor ThrillZone. Mij zul je nooit zonder boek vinden; waar ik ook naartoe ga, ik neem een boek mee. Mijn favoriete genres zijn thriller en feelgood. Ook al lukt het door de drukte niet altijd om veel meters te maken per dag, iedere avond voor het slapen gaan moet ik een hoofdstuk gelezen hebben. Anders heb ik geen goede nachtrust.

Ik lees heel veel auteurs en ontdek ook graag nieuwe auteurs. Natuurlijk heb ik ook favoriete auteurs. Voor het thrillergenre zijn dit Karin Slaughter en Anja Feliers. Voor het feelgood genre zijn dit Rachel Hore en Lucinda Riley.