bloedzuster anita kroef thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Anita Kroef
Uitgeverij(en) Godijn Publishing
3
Review date 13 januari 2023

Bij veel auteurs begint het schrijven van ‘iets’ al op jonge leeftijd. Zo ook bij Anita Kroef die als kind talloze korte verhaaltjes en gedichten aan het papier toevertrouwde. Maar kinderen worden groot en tijdens dat proces kwamen er andere belangen die haar kostbare tijd vroegen. Een aantal jaren later, toen haar leven in een rustiger vaarwater terecht kwam en ze meer tijd kreeg, nam ze haar pen weer ter hand en begon waar ze eertijds was gestopt; met korte verhalen. Toch verdrong een oude droom al haar activiteiten en begon ze aan de invulling ervan, het schrijven van een echte roman die uiteindelijk resulteerde in de literaire thriller Bloedzuster, haar debuut.

Samantha Peters is helemaal klaar met haar vriend Robert als ze hem weer aantreft met de broek op zijn hielen tegenover een half ontklede Poolse vrouw in het bloemenbedrijf dat ze samen runnen. Ze wil per direct weg van alles en boekt een reis naar Zuid-Afrika waar haar hartsvriendin, Noor de Groot, sinds kort in een kindertehuis werkt.

Ze spreken af dat Samantha de eerst mogelijke vlucht neemt en dat Noor haar op het vliegveld van Johannesburg zal afhalen. Tot Samantha op de luchthaven arriveert verloopt hun plan volgens afspraak maar als ze haar vriendin zoekt blijkt die nergens te vinden. Op het kindertehuis in Swartruggens weet men zeker dat ze naar Johannesburg is vertrokken dus moet er iets zijn gebeurd. Samantha besluit naar haar verdwenen vriendin op zoek te gaan…

‘De glanzende lak van de splinternieuwe SUV schitterde in de felle Afrikaanse zon. Ondanks de benauwde hitte in het overvolle taxibusje, voelde ze hoe een koude rilling langs haar ruggengraat omhoog kroop’

De plotopbouw begint feitelijk pas goed als Samantha in Zuid-Afrika arriveert en op zoek gaat naar haar verdwenen vriendin. Onwetend wat er zich in het kindertehuis allemaal afspeelt, weet ze niet wie ze kan vertrouwen want al snel blijkt dat Noor niet zomaar verdwenen is. Dat blijkt ook wel als de auteur met perspectiefwisselingen gaat spelen en de lezer wordt geïnformeerd over meerdere belangen die er spelen, waar Samantha geen weet van heeft.

Kroef weet de personages in het kleurrijke Zuid-Afrika even kleurrijk neer te zetten en de sfeer van de omgeving waar het verhaal zich afspeelt, ook goed over te brengen. Het is natuurlijk geen verrassing dat geld en hebzucht in dit geval ook weer een grote rol spelen met een lange arm die tot in Nederland reikt. De spanningslijn wordt vrij snel opgebouwd en blijft gedurende het hele verhaal wel onder druk staan.

Samengevat is Bloedzuster een zeer geslaagd thrillerdebuut van Anita Kroef die hiermee aantoont goed aan te voelen waar de lezers van het spannende boek warm voor lopen. Spannende, zich voortslepende situaties waarin kinderen op de achtergrond een rol spelen en hebzucht en geldgebrek t.g.v. een krakkemikkig zorgstelsel de drive zijn om de wet niet zo letterlijk te nemen. De originaliteit is door de gekozen onderwerpen niet zo verrassend maar dat vindt weer voor een deel compensatie in de schrijfstijl die, gezien het decor van Zuid-Afrika, beeldend, bijna filmisch wordt uitgevoerd. Haar volgende boek zal haar talent verdere moeten bevestigen.

Cees van Rhienen
Ik ben Cees van Rhienen, sinds 2019 juryvoorzitter bij het Nederlands Thrillerfestival en dus drie edities onder mijn leiding mogen realiseren en met de vierde bezig.
Als recensent vanaf 2006 begonnen bij Crimezone, later Hebban. Daar juryvoorzitter voor de Hebban debuutprijs geweest, ook tot 2015 recensent geweest bij Hebban. Bij beide platforms leesclubs gecoördineerd, op dit moment doe ik dat alweer ruim 6 jaar bij ThrillZone. Bij ThrillZone lever ik ad hoc ook recensies voor de site. Naast dit alles heb ik op Facebook nog WatCeesleest, waar al mijn recensies op verschijnen.