zwarte ziel angelique haak thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Angelique Haak
Uitgeverij(en) De Crime Compagnie
4
Review date 11 december 2019

Al sinds haar jeugd houdt Angelique Haak van lezen en schrijven, maar toen ze in 2013 een regionale schrijfwedstrijd ter gelegenheid van de week van het spannende won, begon het pas echt te kriebelen. Een nieuw begin is haar thrillerdebuut en het begin van de serie met rechercheur Jennifer Brugman. Het werd genomineerd voor de Schaduwprijs 2018. Inmiddels is het derde deel van de serie een feit: Zwarte ziel

Een doodnormale zaterdag. Tot twee tieners een gruwelijke vondst in de Maas doen. Aan Jennifer Brugman en haar team deze lugubere moord op te lossen. Als ze ook nog te maken krijgen met een vermist kindje, schakelen ze de hulp in van paragnoste Evie Smit. Jennifer is geïntrigeerd door deze vrouw, maar ook sceptisch: kan ze waarmaken wat ze allemaal belooft…

Zoals gezegd is Zwarte ziel het derde deel met Jennifer Brugman in de hoofdrol. Al leer je de personages en hun achtergrond natuurlijk beter kennen als je de boeken op volgorde leest, dit derde deel is ook prima als standalone te lezen. Haak geeft namelijk voldoende achtergrondinformatie om het verhaal te kunnen volgen. De karakters evolueren nog steeds: zo krijgt Jennifer te maken met een gebeurtenis uit haar verleden en het is interessant om te lezen hoe ze hiermee omgaat en wat voor effect het heeft op haar huidige leven. Ook haar privé-leven blijft niet onbesproken.

De plot zit goed in elkaar. De lezer wordt als het ware meegezogen in het onderzoek en leeft mee met iedere tegenslag of succes waarmee het team te maken krijgt. Ook verwerkt Haak de nodige plotwendingen in het verhaal en dat zorgt, samen met de soepele en makkelijke schrijfstijl, ervoor dat je het boek in no time hebt uitgelezen.

De komst van Evie Smit zorgt voor een paranormaal tintje in het boek, maar het wordt nergens overdreven of ongeloofwaardig. In het boek gaat iedereen op zijn/haar eigen manier om met de komst van een paragnoste: de ene gelooft erin en de ander denkt dat het allemaal oplichterij is. Net als de personages in het boek, zal ook de lezer zich hierover een eigen oordeel kunnen vormen.

Haak heeft zich in korte tijd ontpopt tot een van Nederlands betere thrillerschrijfsters. Haar boeken zijn spannend, onderhoudend en zitten steengoed in elkaar. Op dus naar deel vier met Jennifer en consorten!

28 april 2024 4:17

0
Al sinds haar jeugd houdt Angelique Haak van lezen en schrijven, maar toen ze in 2013 een regionale schrijfwedstrijd ter gelegenheid van de week van het spannende won, begon het pas echt te kriebelen. Een nieuw begin is haar thrillerdebuut en het begin van de serie met rechercheur Jennifer Brugman. Het werd genomineerd voor de Schaduwprijs 2018 (lees hier onze recensies). Inmiddels is het derde deel van de serie een feit: Zwarte ziel.