uitgeschakeld angelique haak thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Angelique Haak
Uitgeverij(en) De Crime Compagnie
5
Review date 12 december 2018

Angelique Haak kent sinds haar jeugd al een passie voor lezen en schrijven. Nadat ze een schrijfwedstrijd won begon het te kriebelen en in 2017 debuteerde ze met haar thriller Een nieuw begin. Een spetterend debuut, met rechercheur Jennifer Brugman in de hoofdrol. Thrillzone gaf het boek goede kritieken en het boek belandde op de nominatie voor een Thrillzone Award. Uitgeschakeld is de tweede thriller van de hand van Haak, met wederom Jennifer Brugman in de hoofdrol. Dat beloven spannende uurtjes te worden, kan de auteur haar debuut evenaren?

Na Fleur pleegt ook Jorinde van Sevère, dochter van Marc en Dorine, zelfmoord. Fleur en Jorinde waren goede vriendinnen en speelden samen in hetzelfde hockeyteam. Een ingrijpende gebeurtenis veranderde hun onbezorgde leven. De wereld van de nabestaande staat op zijn kop, welke signalen hebben ze gemist, hoe heeft het zover kunnen komen? Als Dorine van Sevère twee maanden later post ontvangt, slaat de schrik haar om het hart. Op de rouwkaart van haar dochter leest ze de tekst MET JULLIE DOCHTER IS HET BEGONNEN, MAAR ZAL HET NIET EINDIGEN.

Rechercheur Jennifer Brugman en haar collega Ricardo de Graaf staan voor een raadsel. Vlot achter elkaar pleegden de vriendinnen zelfmoord, zo leek het. Dat dit te maken heeft met de gebeurtenis die ze hebben meegemaakt lijkt wel duidelijk, maar dan is daar de brief bij de familie van Jorinde. Is het zelfmoord of hebben ze te maken met een koelbloedige moordenaar. Had iemand het op deze dames voorzien?

Angelique Haak weet met Uitgeschakeld de lezer aan het boek te kluisteren. De raadselachtige zelfmoorden en het lopende onderzoek zijn de rode draad in Uitgeschakeld en houden de lezer gedurende het hele verhaal geboeid. De auteur heeft een prettige schrijfstijl. Kort, bondig en toch van alle benodigde informatie voorzien. De hoofdstukken zijn kort en worden aangeduid middels datum en tijd. Deze combinatie zorgt ervoor dat de lezer het boek als ‘lekker leesbaar’ zal typeren.

Uitgeschakeld kent vele personages, waarin de familie Sevère en het onderzoek van Jennifer en Ricardo een grote plaats innemen. Tussendoor passeren ook andere personages de revue. Alle verhaallijnen lopen parallel en we blikken van de een naar de ander. Voor de lezer is dit af en toe even schakelen; toch weet de schrijver dit op knappe wijze te doen want het wordt niet als hinderlijk ervaren. Sterker nog; het verhaal leest prettig weg.

Hoofdpersonage Jennifer Brugman groeit in Uitgeschakeld zowel in haar werk als op persoonlijk vlak. De littekens uit het verleden hebben haar gevormd en nemen nog regelmatig bezit van haar. Toch gaat het leven door en gaat ze niet bij de pakken neer zitten. Ze leeft voor haar dochter Nysa en haar baan. Nysa gaat naar een gastouder die erg flexibel is, zo kan Jennifer zich als alleenstaande moeder toch op haar werk storten. Langzaamaan stelt Jennifer zich kwetsbaar op en staat open voor mensen om haar heen, die allen het beste met haar voor lijken te hebben.

Dat Angelique Haak een thriller kan schrijven bewees ze al met haar debuut Een nieuw begin. We kunnen met recht zegen dat Uitgeschakeld daar niet voor onder doet. Het kent alle ingrediënten die een thriller nodig heeft; een goede verhaallijn, spanning en vaart. De auteur weet de lezer mee te nemen in een spannende zoektocht naar een mogelijke dader en heeft meermaals een onthutsende verrassing in petto!

Richting de ontknoping word de lezer regelmatig op het spoor gezet naar een mogelijke dader. En dan als donderslag bij heldere hemel, is daar een verrassende climax die je gedurende het plot niet aan zag komen! De auteur is er wederom in geslaagd om een bloedstollende thriller te schrijven. Het eind is huiveringwekkend en belooft veel voor het volgende deel met Jennifer Brugman. Wij kijken er naar uit! De grote vrouwelijke thrillernamen uit Nederland hebben er een concurrent bij. Ben je fan van Loes den Hollander, Linda Jansma, Corine Hartman of Jet van Vuuren dan raden wij je Angelique Haak ten zeerste aan!

Linda
Linda van de Velde
Mijn naam is Linda van de Velde – de Vries, geboren en getogen in 1985 in Leeuwarden.
Ik ben getrouwd met Marinus en samen hebben wij twee prachtige dochters.
Kinderen hebben mijn hart gestolen, hun onbevangenheid en hun gedrag heeft me altijd erg gefascineerd.
Ze zitten boordevol fantasie en leven vanuit hun gevoel.
Hoe mooi is dat? Dat zijn wij als volwassenen een beetje verleerd.
Ik ben leerkracht in het speciaal onderwijs voor kinderen met een taalontwikkelingsstoornis en slechthorendheid.
Daarnaast heb ik sinds ’21 mijn eigen praktijk als kinder- jongeren- en opvoedcoach en werk ik veel met emotionele uitdagingen en gedrag.

In mijn vrije tijd hou ik van wandelen, wielrennen, gravelen, winkelen, gezelligheid met familie en vrienden en lees ik graag een boek.
Heerlijk dat je vanuit je luie stoel op reis kunt naar verre oorden en allerlei karakters en personages leert kennen. Daar kan ik onwijs van genieten!
Ik geniet van het recenseren voor Thrillzone en vind het leuk om af en toe zeer verrast te worden door nieuwe debuten.

28 april 2024 4:17

0
Angelique Haak kent sinds haar jeugd al een passie voor lezen en schrijven. Nadat ze een schrijfwedstrijd won begon het te kriebelen en in 2017 debuteerde ze met haar thriller Een nieuw begin. Een spetterend debuut, met rechercheur Jennifer Brugman in de hoofdrol. Thrillzone gaf het boek goede kritieken (lees het hier) en het boek belandde op de nominatie voor een Thrillzone Award. Uitgeschakeld is de tweede thriller van de hand van Haak, met wederom Jennifer Brugman in de hoofdrol. Dat beloven spannende uurtjes te worden, kan de auteur haar debuut evenaren?