een nieuw begin angelique haak thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Angelique Haak
Uitgeverij(en) De Crime Compagnie
5
Review date 11 november 2017

Jennifer Brugman is een gedreven rechercheur die Groningen is ontvlucht na een traumatische ervaring. Na 13 jaar keert ze terug naar haar geboortestad Rotterdam en gaat daar weer aan de slag bij de politie. Haar eerste zaak is een moord, waarvan al snel duidelijk is dat dit niet de laatste is. De moordenaar kiest zijn slachtoffers heel precies uit en heeft een voorliefde voor de Griekse mythologie waarin de overspelige vrouw centraal staat.

Tegelijkertijd doet Jennifer er alles aan om ervoor te zorgen dat haar collega's er niet achter komen wat er in Groningen met haar is gebeurd. Al wordt dat steeds moeilijker als het erop begint te lijken dat ze ook in Rotterdam niet kan ontkomen aan gevaar.

Een nieuw begin is het debuut van Angelique Haak, die na het winnen van een schrijfwedstrijd in 2013 besloot een thriller te schrijven. Haar debuut is er een waar menig schrijver alleen maar van kan dromen! Een goed, boeiend verhaal waarin de gebeurtenissen en intriges elkaar snel opvolgen met een verrassend einde.

Het verhaal begint met Jennifer die in Rotterdam aan haar eerste werkdag begint en gelijk een moordzaak toegewezen krijgt. Die zaak lijkt gelijk een vlucht te krijgen door een ingeving van haar, maar stagneert uiteindelijk toch. Vanaf dan ligt de focus heel erg op Jennifer, haar trauma en de angsten die ze ervaart die veel impact op lichaam en geest hebben. Helaas wordt de lezer heel lang aan het lijntje gehouden en blijft heel lang onduidelijk wát er nu precies gebeurd is en waarom dit haar zo getraumatiseerd heeft.

Jennifer is een dame met een eigen wil, die iedereen op afstand houdt en het zichzelf daardoor wel erg moeilijk maakt. Dit zorgt er dan ook voor dat je niet anders kan denken dan: 'Meid kom op!'. Het verliest her en der zijn geloofwaardigheid. Gelukkig komt de moordzaak uiteindelijk in een stroomversnelling terecht, wat er voor zorgt dat de lezer toch enorm geboeid blijft.

Het perspectief van de moordenaar zorgt ervoor dat je een beeld krijgt van wat hem drijft en waarom hij de aandacht wil hebben met het moorden. Hoewel het er niet voor zorgt dat het verhaal veel spannender wordt is het wel een mooie toevoeging en zorgt het ervoor dat je jezelf steeds meer afvraagt wie de moordenaar toch is. En hoewel de auteur een bepaald persoon erg verdacht probeert te maken blijkt het toch allemaal anders dan verwacht, daarmee is het een verrassend slot van dit verhaal.

Al met al is Een nieuw begin een spannend boek dat heerlijk wegleest en lastig weg te leggen is. Veel mensen zullen zich met dit boek dan ook uitstekend vermaken. Een topdebuut dat vraagt om meer!

Linda
Linda van de Velde