verborgen waarheid angela marsons thriller recensie thrillzone.jpg
Serie Kim Stone
Auteur(s) Angela Marsons
4
Review date 3 januari 2024

Verborgen waarheid is alweer het achtste deel in de Kim Stone-reeks van de Britse Angela Marsons. Het personage van inspecteur van Kim Stone gaat echter nog lang niet vervelen. Marsons weet haar persoonlijkheid in ieder deel weer nieuw elan te geven door de ervaringen van de voorgaande delen en haar geschiedenis verder uit te diepen. En niet alleen Kim Stones persoonlijkheid komt in dit deel goed aan bod. Ook haar naaste collega’s, die we al uit de eerdere delen kennen, krijgen in Verborgen waarheid veel ruimte. De onderlinge relaties, persoonlijke kwaliteiten en ervaringen spelen in dit deel een zeer belangrijke rol en zorgen ervoor dat de lezer zich zeer betrokken voelt bij het team van Kim Stone.

Op Heathcrest, een, ietwat elitaire kostschool, pleegt een leerlinge zelfmoord door van het dak te springen. Het lijkt heel goed te verklaren dat dit zelfdoding is, omdat het meisje zeer ongelukkig blijkt te zijn. Haar ouders hebben er als snel vrede mee en samen met de directeur van Heathcrest willen zij dat het onderzoek snel wordt afgehandeld door Stone en haar team. Echter…Stone is er niet van overtuigd dat het zelfmoord is en gaat daarom toch op onderzoek uit. Als snel weet ze haar team en leidinggevende mee te krijgen en werkt ze zich op de school naar binnen.

Wanneer er na een zeer korte tijd een tweede leerling dood wordt gevonden, is het onderbuikgevoel van Stone duidelijk niet uit de lucht te komen vallen. Het team van Stone duikt voor dit onderzoek het duistere heden en verleden van Heathcrest in en stuit daarbij op een schokkende hiërarchieën en gebeurtenissen die hun persoonlijke betrokkenheid beïnvloeden. De persoonlijkheden en betrokkenheid van de teamleden zorgen soms ook voor verrassende en gevaarlijke keuzes. Zo gebeurt aan het eind van het onderzoek iets met een leerling dat Kevin Dawson, een van de bekende teamleden van Stone, persoonlijk raakt en ervoor zorgt dat hij levensgevaarlijke beslissingen neemt.

Lukt het Kim en haar team om de geheimen van Heathcrest te ontrafelen en zo meerdere doden te voorkomen? En hoe loopt het voor hen persoonlijk af?

Marsons weet door de bijzondere moorden in dit boek de lezer op zeer creatieve wijze te triggeren. De vlotte schrijfstijl, korte hoofdstukken en goede uitgewerkte personages zorgen ervoor dat je als lezer meeleeft en het boek niet weg kunt leggen. Verborgen waarheid is dan wel het achtste deel van de Kim Stone reeks, maar als het aan ons ligt misschien wel het mooiste en zéker niet het laatste. Het is met recht een zinderende pageturner. Marsons is hard op weg de queen of suspense te worden.

Eva de Koning
Mijn naam is Eva de Koning. Ik ben moeder van twee, inmiddels puber, zoons. Samen met mijn vriend woon ik in het spitante Deventer. Naast het zijn van moeder, juf en onderwijsontwikkelaar heb ik vele hobby’s, zoals mountainbiken, zwemmen (in de zomer), en muziek luisteren. Ik bezoek dan ook graag concerten en festivals. Daarnaast duik ik graag in een andere wereld door een bezoek aan de bioscoop of het lezen van een boek. Die laatste heeft nog altijd mijn voorkeur, omdat ik bij het lezen van een goed boek meegenomen kan worden in een verhaal dat door mijn eigen fantasie kan worden ingevuld.