dolende zielen angela marsons thriller recensie thrillzone.jpg
Serie Kim Stone
Auteur(s) Angela Marsons
4
Review date 5 mei 2023

“De waarheid was dood en begraven. Tot nu toe.” De ondertitel van dit boek spreekt aan, maar verklapt nog niet half hoe dit in de zesde thriller over inspecteur Kim Stone tot uiting komt. Net als de titel Dolende zielen

We kennen Angela Marsons inmiddels van haar misdaadthrillers over Kim Stone. Van beveiliger naar bestsellerauteur, het is Marsons gelukt met inmiddels meer dan vier en een half miljoen verkochte boeken. Zelf zegt ze niet te schrijven over de mensen die ze kent vanuit haar werk. Wat ze wel in elk boek meeneemt, is haar woonplaats Black Country. Alle boeken uit de serie spelen zich hier af. Marsons weet de sfeer van dit gebied in de West Midlands van Engeland goed te benutten en beschrijven. Zo ook in Dolende zielen, waarin je als lezer meteen een beeld hebt van het Engelse natuurrijke, ruwe platteland waar dit boek zich afspeelt. Wanneer dokter A, de patholoog met studenten bezig is een opgraving te doen voor een van haar lessen, doet ze een gruwelijke ontdekking. Op een landgoed worden botten gevonden. Al snel blijkt dat het botten zijn van meerder slachtoffers en dat het hier om een massagraf gaat. Inspecteur Kim Stone wordt naar het plaats delict gestuurd om dit mysterie, dat een cold case blijkt te zijn, te ontrafelen.

Meteen aan het begin van het onderzoek stuit Kim Stone op een grootse uitdaging, samenwerken met rechercheur Tom Travis, met wie zij een bijzonder verleden heeft. De kennis hierover uit de eerder geschreven boeken van deze serie is een pré om dit goed te kunnen begrijpen. Echter is dat geen voorwaarde om dit boek te kunnen lezen en begrijpen. Het verhaal staat ook genoeg op zichzelf.

Kim moet los van haar eigen vertrouwde team gaan samenwerken, waardoor ze haar welbekende eigengereide aanpak af en toe moet loslaten. De zorg om haar team, dat ze toch op afstand moet volgen en dat met andere onderzoeken bezig is, is in dit boek ook een uitdaging voor Stone. In korte hoofdstukken beschrijft Marsons de onderzoeken van de leden van het crime team van Black Country. Hierbij leren we de personages binnen Kim Stones team veel beter kennen, wat een welkome aanvulling is op de eerdere boeken uit de serie. Deze korte hoofdstukken houden de spanning er goed in, echter halen ze ook de vaart uit het verhaal over het hoofdonderzoek waaraan Stone werkt. Het vraagt van de lezer dat deze veel schakelt naar nieuwe zaken. Ondanks een zeer sterke proloog, zorgt dit er in het begin van het boek voor dat het lastig is om in het verhaal te komen. Halverwege maakt Marsons dit ruimschoots goed door de verhaallijnen met een goede plottwist met elkaar te verbinden.

In het boek komen we niet alleen in aanraking met een massagraf, maar stelt de auteur ook andere gruwelijke onderwerpen aan de kaak, zoals haatmoorden, racisme, zelfmoord en discriminatie van LHBTI-gemeenschap.

Dolende zielen is een mooie aanvulling op de Kim Stone-serie. Angela Marsons laat wederom zien dat ze inmiddels terecht een van de bekendere thrillerauteurs is.

Eva de Koning
Mijn naam is Eva de Koning. Ik ben moeder van twee, inmiddels puber, zoons. Samen met mijn vriend woon ik in het spitante Deventer. Naast het zijn van moeder, juf en onderwijsontwikkelaar heb ik vele hobby’s, zoals mountainbiken, zwemmen (in de zomer), en muziek luisteren. Ik bezoek dan ook graag concerten en festivals. Daarnaast duik ik graag in een andere wereld door een bezoek aan de bioscoop of het lezen van een boek. Die laatste heeft nog altijd mijn voorkeur, omdat ik bij het lezen van een goed boek meegenomen kan worden in een verhaal dat door mijn eigen fantasie kan worden ingevuld.