de laatste wens the witcher andrzej sapkowski fantasy recensie.jpg
Serie The Witcher
Auteur(s) Andrzej Sapkowski
4
Review date 30 oktober 2023

Miljoenen mensen kijken naar de groots opgezette televisieserie op Netflix, destijds gebombardeerd tot opvolger van Game of Thrones. Minstens net zoveel mensen – zo niet méér – spelen de immens populaire open-wereldgame op hun spelcomputer. Het verhaal van The Witcher (in het Nederlands getiteld De Hekser), over de witharige, mompelende hekser Geralt van Rivia bereikt dus een wereldwijd miljoenenpubliek. Ten grondslag aan dit succes liggen de boeken van de Poolse auteur Andrzej Sapkowski. De laatste wens is het boek waar het allemaal mee begon, als sinds 2019 is de Nederlandse vertaling te lezen, maar inmiddels is het boek door uitgeverij Boekerij in een nieuw, prachtig vormgegeven jasje gestoken, en dus opnieuw uitgebracht. Het is zeer de moeite waard om dit magistrale, iconische fantasyverhaal weer op te pakken – of er juist mee te starten.

De laatste wens is een verhalenbundel met verschillende avonturen van Geralt, doorweven met een hoofdverhaal dat zich in het heden afspeelt. Voor de Netflix-abonnees die van de serie hebben genoten, is het een feest van herkenning. De beschrijvingen van de bijzondere taferelen waar Geralt in belandt, zijn van een hoog niveau. Sapkowski schrijft met een sierlijke pen, weet de juiste gevoelens op te wekken en heeft veel oog voor detail. Zijn Slavische afkomst komt duidelijk naar voren in de wereld die hij heeft geschapen. Het uit zich in monsters zoals een striga, een vampier, een Lesj, een Kikimora en djinss. Voor sommigen zullen deze kwaadaardige monsters wennen zijn, niet alleen omdat het gruwelijke creaturen zijn, maar ook omdat het weinig voorkomt in de mainstream-fantasy-verhalen. Mainstream is The Witcher dan ook allesbehalve; het is een origineel geluid in het genre en dat spat van de pagina’s.

Zoals in zoveel verhalenbundels springt het ene verhaal er meer uit dan de andere. Zo is Een kiem van waarheid, over een vervloekte man in monstergedaante, genaamd Nivellen, een hoogvlieger. Het korte verhaal vertelt een duidelijke boodschap, is spannend, kent humorrijke dialogen en weet de lezer te pakken. Dat geldt ook voor Een kwestie van prijs, dat zich afspeelt in de balzaal van het koninklijke paleis en waar Geralt van de ene onthulling in de andere terecht komt. Een van de onthullingen, door Geralt zelf verklapt, heeft uiteindelijk invloed op het alomvattende verhaal van de hekser. Mindere verhalen, zoals De rand van de wereld (over een maffe duivel) en Het minste kwaad (over een mislukte moordpoging op een nu ontsnapte prinses), bieden evengoed genoeg stof voor vermaak. Het overkoepelende verhaal, de rode draad die uiteindelijk het verhaal van Geralt verder zal vertellen, heeft in dit eerste boek nog weinig om het lijf. Er wordt een introductie gedaan, en enkele personages worden voorgesteld, maar de uitwerking van de plot is nog onvoldoende. Gelukkig weten we al dat dit in de volgende delen verder uitgestippeld en uitgewerkt wordt.

Feit is dat elk verhaal een unieke is, dat het karakter van Geralt van Rivia grandioos wordt getoond, en dat de meeste bij-personages een memorabele rol hebben. Vooral de wisselwerking tussen Geralt en deze – soms later terugkerende – karakters is heerlijk. De dialogen zijn doorspekt met humor, het gebruik van magie is verrassend en de situaties zijn bizar, maar vermakelijk. Het boek is in die zin veel meer uitgebalanceerd dan de serie en de spellen. Het verloopt vloeiender en je ‘vliegt’ er wat sneller doorheen, waardoor je meer details onthoudt en daardoor de verbanden beter kunt leggen.

Voor alle oude en nieuwe fans is dit letterlijk en figuurlijk een musthave. De prachtige uitvoering zal voor alle liefhebbers een aanwinst voor de boekenkast zijn, en de lezers die Geralts universum voor het eerste betreden, zullen alleen maar verlangen naar meer. De laatste wens is een fijn begin van een serie die zich al lang en breed heeft bewezen, maar waar elke nieuwe (of oude) aanvulling welkom is.