lore alexander bracken fantasy recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Alexandra Bracken
Uitgeverij(en) Blossom Books
4
Review date 6 februari 2022

Zowel schrijfster Alexandra Bracken als haar Nederlandse uitgever Myrthe Spiteri hebben een fascinatie voor de Griekse mythologie. Na wisselend succes met The Darkest Minds-serie en The Passenger-boeken is het dus niet zo gek dat Bracken – geboren Amerikaanse, maar van Griekse komaf – besloot een boek te schrijven met Griekse goden en legendarische helden in de hoofdrollen. Vanaf het moment dat Myrthe de eerste paar hoofdstukken van dit boek Lore las, wist ze gelijk dat zij dit bij Blossom Books moesten gaan uitgeven. En zo geschiedde. Als de prachtige cover en dito uitvoering van het boek van hetzelfde niveau zijn als de inhoud, belooft het veel goeds.

(Voordat je Lore begint te lezen, raden zowel ondergetekende als de uitgeefster aan de achtergrondinformatie op de website van de uitgever te raadplegen. Het verhaal kent veel personages en de Griekse mythologie heeft enige uitleg nodig. Doe dit voorwerk dus eerst even.)

Negen goden zijn door oppergod Zeus aan hun lot overgelaten, als straf voor een verraderlijke opstand. Elke zeven jaar kan er tijdens de zevendaagse Agon jacht op deze goden worden gemaakt. De goden zijn normaal gesproken onsterfelijk, maar tijdens deze Agon begeven ze zich als stervelingen op de aarde. Negen bloedlijnen die afstammen van oude Griekse helden mogen dan jagen en proberen hen te doden, want als een god wordt gedood, dan word de moordenaar de nieuwe god en neemt hij de krachten, macht en onsterfelijkheid van de vermoorde god over. Een nieuwe Agon staat op het punt om te beginnen, en zal dit keer plaatsvinden in New York.

Lore Perseous is de laatste levende van haar bloedlijn Perseus, maar zal niet meedoen met de jacht, nadat haar familie bij de vorige Agon bruut werd afgeslacht door een rivaliserende bloedlijn. Echter, wanneer haar dood gewaande jeugdvriend Castor opeens opduikt en een zwaargewonde Athena - een van de laatste originele goden - haar hulp zoekt, zwicht Lore toch. Zowel Athena (verraden door haar zus Artemis) als Lore zijn op zoek naar wraak, die ze beiden kunnen inwilligen bij de meedogenloze nieuwe god Toorn. De moordenaar van haar familie heeft als doel alle goden te doden, ongeacht welke bloedlijn en ongeacht welke magische vaardigheden hierbij overgedragen worden. Een bloedstollende jacht volgt, die zomaar eens het einde van de Agon kan betekenen…

Vooropgesteld: het uitgangspunt en de opzet van het verhaal zijn werkelijk briljant. Het doet denken aan een kruising tussen De Hongerspelen, Hercules en Spartacus. Maar zoals gezegd; er komt een hoop informatie en namen op de lezers af, dus het is belangrijk het hoofd erbij te houden. Enige kennis van de Griekse oudheid is tevens noodzakelijk, dus zeker in het begin zal men vaak moeten terugbladeren, de website opzoeken of de namenlijst achterin het boek raadplegen. Naast Castor en Athena wordt Lore omringd door haar beste vriend Miles, die geen lid van een bloedlijnfamilie is en het dus als Buitenstaander meemaakt, en door Van, de beste vriend van Castor. De personages zijn levendig neergezet door Bracken, waarbij vooral Lore een heldhaftig en strijdbaar karakter heeft. Onderling vinden er enkele romances plaats, dat toch een beetje afdoet aan de sensatie in het verhaal, maar nu eenmaal bij dit genre hoort.

Als Alexandra Bracken eenmaal haar pionnen heeft staan, de duiding bekend is en het fundament is gebouwd, kan de actie daadwerkelijk losbarsten. Verraad, gevechten, heftige confrontaties en emotionele flashbacks volgen elkaar in rap tempo op, en even weet je niet meer wie goed en fout is. Toorn is de grote vijand, maar wat zijn zijn plannen en wie werken er met hem samen? Kan Lore haar eigen vrienden wel vertrouwen? Bovendien komt Lore erachter dat Toorn ook naar haar op zoek is, omdat hij denkt dat Lore de plek kent van het magische schild Aegis, die door Zeus in het verleden aan haar bloedlijn is gegeven, en dat hij dolgraag in zijn bezit wilt hebben.

Lore is een standalone en dat uit zich in het enorme tempo waarin het verhaal vertelt wordt. Het is soms even bijbenen als lezer, ook gezien de complexiteit. Gelukkig heeft Bracken gekozen voor het moderne New York als decor, waardoor er nauwelijks sprake is van worldbuilding. De auteur weet de spectaculaire wereld van de Agon moeiteloos in het moderne leven te weven, al blijft de vraag hangen hoe de ‘normale mensen’ dit schouwspel in hun stad niet opvallen. Daarnaast behandelt de auteur enkele zeer actuele, en confronterende thema’s als machtsmisbruik, seksualiteit, rouwverwerking en onderdrukking. Knap hoe Bracken dit tot een logisch geheel weet te smeden, zonder ergens echt de nadruk op te leggen en af te leiden van de plot.

Al met al is Lore een fascinerende ervaring, dat uitblinkt in originaliteit, maar soms iets overloopt door alle informatie. De mix van klassieke personages, oude mythologie en een boeiende jachtstrijd maken Lore tot vermakelijke Urban Fantasy.