het lied van de zee a.g. slatter fantasy recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) A.G. Slatter
4
Review date 16 juli 2023

Lang geleden floreerde Miren O’Malleys familie dankzij een deal die ze hadden gesloten met de Meermensen: veiligheid voor hun schepen op zee in ruil voor een bijna onbetaalbare prijs. Die belofte hebben ze echter al vele jaren niet kunnen waarmaken. Mirens oma is vastbesloten om de gloriedagen terug te laten keren, zelfs als dat betekent dat ze Miren haar vrijheid moet ontnemen.

Het lied van de zee is geschreven door A.G. Slatter en het speelt zich af in een wereld vol legendes en mythen. Het boek is een prachtige limited edition met folie, mooie geïllustreerde bladen, speciale fan art en een exclusief kort verhaal. Alleen al deze uitvoering is het waard om dit boek in de kast te zetten. Het boek is een aanrader voor de lezers van bijvoorbeeld V.E. Schwab en Naomi Novik.

Het lied van de zee is geen standaard romantisch verhaal over sprookjesachtige zeemeerminnen, maar een duistere legende over ingewikkelde en wrede familiegeheimen. Hoewel het verhaal wat traag op gang komt door de vele details en geschiedenis, is het daarna al snel enorm boeiend. De eerste paar hoofdstukken van Het lied van de zee zijn namelijk gewijd aan het beschrijven van de gecompliceerde familiegeschiedenis van de O’Malleys en daardoor niet heel spannend. Het is dus even inkomen, maar als dat eenmaal is gelukt, leest het verhaal erg lekker weg.

De personages zijn goed uitgewerkt en hebben elk hun eigen unieke karaktereigenschappen. Je krijgt begrip voor de personages en snapt waarom ze bepaalde keuzes maken. Vooral hoofdpersoon Miren, die in het begin wat vreemd overkomt, heeft aan het eind van het boek je hart gestolen. De verhaallijn is meeslepend en houd je op het puntje van je stoel. De stijl van Slatter is gedetailleerd, vloeiend en gemakkelijk te volgen. De setting is prachtig beschreven en neemt je mee naar een wereld vol magie en avontuur, waar je de mythische figuren zo voor je ziet.

De boodschap van het boek is dat familiebanden sterk zijn, maar dat je soms voor jezelf moet kiezen. De originaliteit van het boek zit hem in de unieke mix van legendes, mythen en familiegeheimen.

Het lied van de zee is een prachtig, meeslepend boek. Het is een aanrader voor liefhebbers van fantasy en avontuur en het is geschikt voor jong en oud. Het zal je meenemen op een reis vol magie en verwondering. In één woord betoverend.

Aimee van der Plas
Aimee van der Plas
Al van jongs af aan kan ik me verliezen in boeken, ze nemen me mee naar een andere wereld en laten me kennis maken met nieuwe karakters. Het reviewen van boeken laat je op een andere manier nadenken over boeken lezen en wat is er leuker dan anderen ook enthousiast maken over de boeken die je leest? Dat is ook wat ik doe tijdens mijn werk als leerkracht, waar ik kinderen boeken laat uitzoeken waar zíj ook enthousiast van worden.