Overslaan en naar de inhoud gaan
Afbeelding
De omslag afbeelding van het boek Bengtsdotter, Lina - De vrouw die terug moest (Charlie Lager I)
Auteur(s) Lina Bengtsdotter
Uitgeverij(en) HarperCollins
Jaar van uitgave
Thrillzone score
4
Review date 13 mei 2018
Categories Scandinavisch
Deel deze recensie

Lina Bengtsdotter (1977) komt uit Zweden en is, naast auteur, docente psychologie en Zweeds. De vrouw die terug moest en werd in haar thuisland uitgeroepen tot Debuut van het Jaar. Dan moet je, normaal gesproken, van goede huize komen. Is De vrouw die terug moest zo goed? Lees het in onze recensie.

De 17-jarige Annabelle verdwijnt na een zwoel avond stappen in het dorpje Gullspang. Haar verdwijning is een groot raadsel en de lokale blauwe broeders weten er maar slecht raad mee. Daarom wordt de hulp van de collega's uit Stockholm ingeroepen. Dit team bestaat onder andere uit Charline 'Charlie' Lager, een 34-jarige vrouw die ook opgroeide in Gullspang. De terugkeer naar het dorpje maakt onverwachtse herinneringen en gevoelens los die ze maar moeilijk de baas kan. Haar eigen verleden lijkt overeenkomsten te hebben met die van de verdwenen Annabelle. Weet ze de puber op tijd te vinden? Of komt alle hulp te laat?

De vrouw die terug moest is het eerste deel in de Charlie Lager-trilogie van Lina Bengtsdotter. Het is haar debuut en het is een geslaagde eerste thriller. Het boek wordt verhaald vanuit verschillende perspectieven. Zo zien we de verhaallijn van Charlie en haar collega, maar ook die van de bewuste dag van Annabelle. Zo krijgt de lezer stukje bij beetje helderheid over wat er de dag van verdwijning allemaal is gebeurd. Tenslotte is er ook de lijn van twee kleine meisjes, die in een ver verleden een duistere daad verrichtten wat in het heden nog steeds weerslag heeft. De verhaallijnen komen, zoals het een goede thriller betaamt, in een zinderende climax bij elkaar. Bengtsdotter laat daarmee zijn het thriller'craft' te beheersen. De plot is spannend en tot het laatste blijft de lezer in het ongewisse over wat er nu precies met Annabelle is gebeurd. Dat zorgt ervoor dat de spanningsboog lang intact blijft.

Natuurlijk kan de kritiek worden geuit dat het verhaal niet al te origineel is. Alle ingrediënten zijn al eens beproefd, maar de manier hoe Bengtsdotter dit aan de man brengt, maakt veel goed. Ze schrijft boeiend, gedetailleerd en weet de lezer daarmee te grijpen. Vooral haar beschrijvingen van de troosteloze omgeving van het dorp zorgen voor een beklemmende sfeer.

Waar Bengtsdotter ook goed in is geslaagd, is de uitwerking van het personage Charlie Lager. Zij is de hoofdpersoon en is een eigenzinnige rechercheur met haar eigen problemen. Zo is ze niet vies van mannen, spuugt ze niet in de alcohol en heeft een duister verleden met een verslaafde moeder. Ingrediënten voor een bijzonder karakter en dat heeft Bengtsdotter goed gedaan. De andere karakters, zoals haar collega Anders, blijven nog wat aan de oppervlakte máár; dit is slecht deel één van de trilogie dus daar komt vast nog verandering in.

Deze Scandi-thriller bevat alles wat een spannend boek in zich moet hebben. Een goed uitgewerkte hoofdpersoon; een spannende verhaallijn én een fijne schrijfstijl. Lina Bengtsdotter is erin geslaagd een stevig fundament voor haar trilogie neer te zetten. Knap!

Afbeelding
geen
Marinus van de Velde
Ik ben Marinus van de Velde, van bouwjaar 1984. Ik mag mezelf de eigenaar noemen van ThrillZone! Ik lees al van jongs af aan. Mijn interesses liggen breed; Scandi, Nederlandstalig, spionage, maar ik vind Baldacci en Lee Child bijvoorbeeld ook geweldig. Lezen voor ThrillZone betekent soms het oprekken van je comfortzone en dat lukt goed!

Wat vinden lezers...

Super Admin

5 december 2024 17:05

0
Lina Bengtsdotter (1977) komt uit Zweden en is, naast auteur, docente psychologie en Zweeds. De vrouw die terug moest en werd in haar thuisland uitgeroepen tot Debuut van het Jaar. Dan moet je, normaal gesproken, van goede huize komen. Is De vrouw die terug moest zo goed? Lees het in onze recensie.

De 17-jarige Annabelle verdwijnt na een zwoel avond stappen in het dorpje Gullspang. Haar verdwijning is een groot raadsel en de lokale blauwe broeders weten er maar slecht raad mee. Daarom wordt de hulp van de collega's uit Stockholm ingeroepen. Dit team bestaat onder andere uit Charline 'Charlie' Lager, een 34-jarige vrouw die ook opgroeide in Gullspang. De terugkeer naar het dorpje maakt onverwachtse herinneringen en gevoelens los die ze maar moeilijk de baas kan. Haar eigen verleden lijkt overeenkomsten te hebben met die van de verdwenen Annabelle. Weet ze de puber op tijd te vinden? Of komt alle hulp te laat?

De vrouw die terug moest is het eerste deel in de Charlie Lager-trilogie van Lina Bengtsdotter. Het is haar debuut en het is een geslaagde eerste thriller. Het boek wordt verhaald vanuit verschillende perspectieven. Zo zien we de verhaallijn van Charlie en haar collega, maar ook die van de bewuste dag van Annabelle. Zo krijgt de lezer stukje bij beetje helderheid over wat er de dag van verdwijning allemaal is gebeurd. Tenslotte is er ook de lijn van twee kleine meisjes, die in een ver verleden een duistere daad verrichtten wat in het heden nog steeds weerslag heeft. De verhaallijnen komen, zoals het een goede thriller betaamt, in een zinderende climax bij elkaar. Bengtsdotter laat daarmee zijn het thriller'craft' te beheersen. De plot is spannend en tot het laatste blijft de lezer in het ongewisse over wat er nu precies met Annabelle is gebeurd. Dat zorgt ervoor dat de spanningsboog lang intact blijft.

Natuurlijk kan de kritiek worden geuit dat het verhaal niet al te origineel is. Alle ingrediënten zijn al eens beproefd, maar de manier hoe Bengtsdotter dit aan de man brengt, maakt veel goed. Ze schrijft boeiend, gedetailleerd en weet de lezer daarmee te grijpen. Vooral haar beschrijvingen van de troosteloze omgeving van het dorp zorgen voor een beklemmende sfeer.

Waar Bengtsdotter ook goed in is geslaagd, is de uitwerking van het personage Charlie Lager. Zij is de hoofdpersoon en is een eigenzinnige rechercheur met haar eigen problemen. Zo is ze niet vies van mannen, spuugt ze niet in de alcohol en heeft een duister verleden met een verslaafde moeder. Ingrediënten voor een bijzonder karakter en dat heeft Bengtsdotter goed gedaan. De andere karakters, zoals haar collega Anders, blijven nog wat aan de oppervlakte máár; dit is slecht deel één van de trilogie dus daar komt vast nog verandering in.

Deze Scandi-thriller bevat alles wat een spannend boek in zich moet hebben. Een goed uitgewerkte hoofdpersoon; een spannende verhaallijn én een fijne schrijfstijl. Lina Bengtsdotter is erin geslaagd een stevig fundament voor haar trilogie neer te zetten. Knap!

Steyaert Karen

5 december 2024 17:05

3

Achterflap : Op een warme zomeravond verdwijnt de zeventienjarige Annabelle uit het afgelegen dorpje Gullspång. De politie kan geen enkele aanwijzing vinden, haar ouders zijn radeloos.
In Stockholm krijgt de ervaren rechercheur Charline ‘Charlie’ Lager te horen dat zij op de zaak wordt gezet. Met tegenzin gaat Charlie naar Gullspång – het dorp waar ze is geboren. Ze is er sinds haar veertiende niet meer geweest, en met reden. Charlie gedraagt zich namelijk niet zoals men van vrouwen verwacht: veel korte seksuele relaties, geen kinderwens en niet bezig met wat anderen van haar vinden.
Tijdens haar zoektocht naar de waarheid over Annabelle wordt ze hardhandig geconfronteerd met haar eigen verleden, en de geheimen die in Gullspång altijd diep weggestopt werden. Kan ze iets voor de verdwenen Annabelle doen? En kan Charlie zelf nog wel geholpen worden?

Dit boek is deel 1 in een serie van 3 delen (tot nu). Het boek leest heel vlot en aangenaam, maar toch behoort het voor mij niet bij de toppers. Ook al was dit geen topper voor mij, toch ga ik de andere delen ook lezen.
Het is boek is geen thriller, wel een (beetje) spannend verhaal, maar het verhaal bevat onvoldoende spannende elementen om de lezer blijvend nieuwsgierig te houden.
Het leuke aan dit verhaal is wel de mooie, beeldende woorden die gebruikt worden om Zweden te omschrijven. Op die manier kon ik mij volledig inbeelden op welke locatie de personages waren.
Voor ik start met lezen in een boek, google ik altijd eens het boek en de auteur. Dit boek googelen, leerde mij iets bij over de titel. De Zweedse titel is “Annabelle”, de Nederlandse titel is “De vrouw die terug moest”. Eigenlijk past de Nederlandse titel meer bij het verhaal dan de Zweedse, want het verhaal draait vooral rond Charlie, die terug naar haar geboortedorp moest, dan rond Annabelle die verdwenen was.
Mooi verhaal, maar iets te weinig spanning om het voor mij een pageturner te maken.

Write your review!

Platte tekst

  • Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
  • Web- en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.