thuis aan de kust tina van dijk feel good recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Tina van Dijk
Uitgeverij(en) Loft Books
3
Review date 5 september 2022
Categories Roman

“De zon stond laag aan de hemel en hulde het huisje, dat nog steeds dezelfde bleekblauwe kleur had, in een gouden gloed.”

Thuis aan de kust is het tweede deel in de serie De Kust van Tina Van Dijk. Het eerste deel (Het café aan de kust). van deze feelgoodserie mochten wij ook lezen. Voor wie even een opfrissing nodig heeft: hier kun je de recensie van Het café aan de kust terug lezen.

In Thuis aan de kust keren we opnieuw terug naar Duijnen. We gaan verder waar deel één gestopt zijn en leren de vertrouwde personages Emmie, Oom Bart, Leonie beter kennen. In dit deel duiken er ook twee nieuwe personages op die een hoofdrol spelen in het verhaal: de eerste is Benthe, een verwende jonge meid, die even rust nodig heeft van haar luxeleventje. Ze voelde zich al altijd een buitenbeetje en wil in het familiestrandhuis in Duijnen zichzelf terug vinden. Daarnaast maken we ook kennis met Luc, een surferstype die op zoek is naar werk. Alleen blijkt hij te mooi om waar te zijn…

In dit deel herken je vlug de schrijfstijl van Van Dijk. Namelijk de alledaagse thema’s die ze aanhaalt, gecombineerd met een luchtige schrijfstijl. Net als bij het eerste deel mist hier wel diepgang in de thema’s. De sterkte van Van Dijk is dat ze ondanks dat ze het luchtig houdt, ze er wel voor zorgt dat de lezers zich kunnen identificeren met de personages. Stuk voor stuk zijn ze herkenbaar en vindt de lezer wel een stukje van zichzelf in één van hen terug. In Thuis aan de kust komt dit nog meer tot zijn recht omdat je de personages beter leert kennen. Vooral de onzekerheid van Emmie weet de auteur goed neer te zetten.

De verhaallijn van Emmie kent de lezer al van het eerste deel, waardoor je de draad hier snel weer konden oppikken. Deze verhaallijn gaat verder waar Van Dijk gestopt is in het eerste deel. Daarom is het wel aan te raden om de boeken in volgorde te lezen. De tweede belangrijkste verhaallijn in dit deel is deze van Benthe. Je leest dan ook afwisselend vanuit haar perspectief en deze van Emmie. De twee verhaallijnen sluiten perfect bij elkaar aan.

Dit is de perfecte serie voor wie even wil wegdromen en wil reizen naar een pittoresk dropje.
De omgeving en de gezelligheid worden door Van Dijk uitstekend overgebracht, zodanig dat de lezer zich al snel zelf in Duijnen waant. Je krijgt helemaal zin om lange strandwandelingen te maken.

“Het was een oud, grillig bos met hoge eiken. Emmie was er eerder geweest en ze kon zich nog goed herinneren wat een kalmerende uitwerking de prachtige omgeving op haar had gehad.”

Thuis aan de kust is een waardig tweede deel in deze serie. Het is een luchtig verhaal met herkenbare personages. Daarmee is het een ideaal boek om na een drukke dag je hoofd mee leeg te maken.

Lieselotte Danneels
Lieselotte Danneels
Ik ben Lieselotte Danneels. Ik woon samen met mijn gezin in het West-Vlaamse Brugge. Als job ben ik winkelverantwoordelijke bij een Telecomoperator.

Sinds 2020 recenseer ik voor ThrillZone. Mij zul je nooit zonder boek vinden; waar ik ook naartoe ga, ik neem een boek mee. Mijn favoriete genres zijn thriller en feelgood. Ook al lukt het door de drukte niet altijd om veel meters te maken per dag, iedere avond voor het slapen gaan moet ik een hoofdstuk gelezen hebben. Anders heb ik geen goede nachtrust.

Ik lees heel veel auteurs en ontdek ook graag nieuwe auteurs. Natuurlijk heb ik ook favoriete auteurs. Voor het thrillergenre zijn dit Karin Slaughter en Anja Feliers. Voor het feelgood genre zijn dit Rachel Hore en Lucinda Riley.