De omslag afbeelding van het boek Jonasson, Ragnar - Inktzwart
Auteur(s) Ragnar Jonasson
4
Review date 29 juli 2020

De IJslandse thrillerscene werd tot voor kort gedomineerd door een naam; Arnaldur Indridason. Inmiddels weten meer auteurs van het koude eiland de oversteek te maken naar het Europese vasteland. Zo kennen we Yrsa Sigurdardottir en sinds vorig jaar weten we ook van het bestaan van Ragnar Jonasson. En wat zijn we daar blij mee! Inktzwart is het tweede deel in de Dark Iceland serie van de IJslandse auteur; het eerste deel was Sneeuwblind.

In Inktzwart is wederom de hoofdrol weggelegd voor rechercheur Ari Thor. Hij werkt bij de politie in het rustige vissersstadje Siglufjordur dat in het verre noorden van IJsland ligt. Het is een stadje dat in de winter totaal op zichzelf aangewezen is, en waar eigenlijk nooit wat gebeurt. In Inktzwart zijn echter wederom de poppen aan het dansen. Het is zomer en dat betekent dat het nooit echt donker wordt. Bij een huis in aanbouw wordt een doodgeslagen man gevonden. Op het eerste oog is het totaal onduidelijk wat er aan de hand is. Aan Ari Thor en zijn chef Tomas de nobele taak om helderheid te geven over oorzaak en dader.

Een journalist uit Reykjavik wordt totaal niet serieus genomen door haar baas. Ze wil echter laten zien wat ze waard is. Als ze hoort van de moord, besluit ze naar Siglufjordur te gaan om haar licht over de zaak te laten schijnen. Ze kan niet weten wat ze hiermee op de hals haalt…

Ragnar Jonasson heeft zijn boeken inmiddels in 22 landen weten te slijten, waarvan er een miljoen zijn verkocht. Dan tel je mee. In Nederland kenden we hem echter niet, totdat Sneeuwblind hier verandering in bracht. De boeken die A.W. Bruna uitbrengt zijn al wat ouder; dit merk je in Inktzwart doordat het zomer is, maar een vulkaanuitbarsting gooit letterlijk roet in het eten. Dit gebeurde in 2010, toen ook het Europese vliegverkeer hiermee te kampen kreeg. Jonasson maakt slim gebruik van deze uitbarsting, want ondanks de zomer krijgt Inktzwart wel een duister tintje.

De IJslander blinkt uit in simpelheid qua opzet, maar laat je daardoor niet in de luren leggen. Het verhaal in Inktzwart is redelijk rechttoe rechtaan, maar de meester schuilt in het simpel op papier zetten van complexe zaken. En dat kan Jonasson als geen ander. Dit is wederom zijn grote kracht; het is allemaal ogenschijnlijk zo gemakkelijk geschreven, dat je als lezer al snel het verhaal in wordt gezogen. Hij weet de omstandigheden to-the-point maar tegelijkertijd enorm beeldend te vertellen.

De personages in Inktzwart worden mooi uitgediept waarbij Ari Thor wederom een extra laagje persoonlijkheid meekrijgt. Wetende dat hij in deel één stopt met de relatie met vriendin Kristin, heeft hij hier in Inktzwart enorm moeite mee. Hij wil de relatie herstellen maar heeft geen idee hoe. En als kers op de taart krijgt de lezer ook een rafelrandje in de persoonlijkheid van Thor te zien. Niets menselijks is ons vreemd, dus ook de karakters van Jonasson niet…

De andere hoofdrol is wederom weggelegd voor de IJslandse natuur. Deze keer geen sneeuwstormen of ijzige temperaturen, maar een zomer met een roetrandje waarin het eigenlijk nooit echt donker wordt. En wat dat met mensen doet…?

Wij zijn fan van de IJslandse thriller. De natuur, de personages, de hardheid in de verhalen; Ragnar Jonasson is wat ons betreft dé nieuwe ster aan het IJslandse thrillerfirmament. Met zijn sobere maar beeldende schrijfstijl weet hij zijn verhaal uitstekend neer te zetten. Ari Thor mag blijven en gelukkig; er zijn nog wat delen te gaan in de Dark Iceland serie!

1 mei 2024 2:46

0
De IJslandse thrillerscene werd tot voor kort gedomineerd door een naam; Arnaldur Indridason. Inmiddels weten meer auteurs van het koude eiland de oversteek te maken naar het Europese vasteland. Zo kennen we Yrsa Sigurdardottir en sinds vorig jaar weten we ook van het bestaan van Ragnar Jonasson. En wat zijn we daar blij mee! Inktzwart is het tweede deel in de Dark Iceland serie van de IJslandse auteur; het eerste deel was Sneeuwblind en werd door ons ook uitstekend ontvangen.