eerherstel michael connelly thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Michael Connelly
4
Review date 29 december 2023

In Eerherstel brengt de veelgeprezen Amerikaanse misdaadauteur Michael Connelly twee van zijn bekendste geesteskinderen opnieuw samen. Voor de zevende keer voert hij Mickey Haller als hoofdpersonage op; hij is gekend als de innemende Lincoln-advocaat. Eveneens speelt diens halfbroer Harry Bosch, die in vorige boeken heel vaak aan bod is gekomen, een cruciale rol.

In Los Angeles staat Mickey Haller voor een bijna onmogelijke uitdaging. Hij gaat pleiten voor een vrouw die reeds vier jaar in de gevangenis zit. Ze zou haar voormalige man, een plaatselijke politieagent die werkte voor de sheriff, hebben gedood. Lucinda Sanz blijft haar onschuld uitroepen. De advocaat doet een beroep op de professionele hulp van de gepensioneerde rechercheur Harry Bosch. Deze oude speurneus ontdekt vrij snel dat het politieonderzoek van weleer erg dubieus was. Achter elke hoek dreigt het gevaar; niet iedereen wil immers dat de oude moordzaak weer geopend wordt.

Het gelegenheidsduo Haller-Bosch wacht een loodzware en levensgevaarlijke opdracht. De twee krijgen een bittere pil te slikken; de veroordeelde ontkent, doch zegt niet wie de echte dader is. Wie krijgt rehabilitatie?

‘Hij zag de Lincoln-advocaat als een meester in het net binnen de ethische grenzen opereren, waar het aankwam op de omgang met degenen aan de andere kant van het gangpad. Haller noemde het dansen tussen de regendruppels.’

Deze keer draagt Mickey Haller het verhaal, al treedt zijn tijdelijke assistent Bosch regelmatig op het voorplan. Het verhaal, keurig onderverdeeld in veertien delen en vijftig bondige hoofdstukken, is weergegeven in een opvallende vertelvorm. De passages waarin Haller aan het woord is, staan in de ik-vorm. Zodra het perspectief verspringt naar dat van Harry, schakelt de auteur knap over op de derde persoon enkelvoud. Dit benadrukt nogmaals het feit dat de Lincoln-advocaat de centrale figuur is hier.

Eerherstel is voor pas aanhakende lezers perfect leesbaar als een losstaand geheel. Je weet niets over het bijzondere verleden van de twee helden, toch leer je ze vlot kennen. In het boek verneem je dat Harry ernstig ziek is en aan gehoorverlies lijdt; als een gevolg van zijn kankerbehandeling. Hij is nog steeds behoorlijk cynisch en koppig, vasthoudend in zijn werk en hij lapt maar al te graag de regels aan zijn laars. Met zijn uitstekende pen weet Connelly eveneens Mickey krachtig neer te zetten; de vermaarde pleiter die zich eindelijk afvraagt, of het leven meer te bieden heeft dan het winnen van een strafproces. Blijkbaar heeft hij iets opgestoken van Harry, over wat van belang is en wat niet. Tevens staat de van moord verdachte vrouw volop in de schijnwerpers; is ze al dan niet schuldig aan de moord op haar ex?

‘Ik wist dat dit mijn laatste kans was in het spel dat ik de afgelopen twee dagen had gespeeld. Zeer binnenkort was het de dood of de gladiolen.’

Deze schrijver van bestsellers stelt nooit teleur; hij staat garant voor hoogwaardige kwaliteit en uren boeiend, verbazend leesplezier. Een uniek plot, voorzien van gegeerde wendingen en een aanvaardbare spanningsboog, levert finaal een uitstekende thriller op. Een meeslepend misdaadverhaal; een voortreffelijke mix van een rechtbank- en politiethriller.

Guy Doms
Ik ben geboren en getogen in Vlaanderen. Leesfanaat vanaf mijn zevende; meer dan een halve eeuw en ik weet niet hoeveel boeken later, heeft het leesvirus me nog steeds flink te pakken. Recenseren doe ik sinds 2010; leesclubs begeleiden (zowel online als live) vind ik boeiend en leerrijk. Reizen en fietsen zijn mijn andere passies.