toen was ze weg lisa jewell thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Lisa Jewell
Uitgeverij(en) A.W Bruna Uitgevers
5
Review date 20 juli 2021

Lisa Jewell schreef haar eerste roman naar aanleiding van een weddenschap. Het werd in 1998 uitgegeven en was dat jaar het bestverkopende debuut. Enkele jaren geleden is ze van genre veranderd -van romans, die steeds donkerder werden-, naar psychologische thrillers. Vorig jaar lazen wij ook De mensen boven ons, maar als je denkt dat het niet beter kan worden dan weet Jewell weer te verbazen met de hartverscheurende thriller Toen was ze weg.

Het verhaal in Toen was ze weg wordt verteld vanuit Laurel Mack, een lieve zorgzame moeder met een enorme leegte in haar hart. Haar ambitieuze dochter Ellie is op 15-jarige leeftijd van huis vertrokken en niet meer teruggekeerd. Er is altijd vanuit gegaan dat ze weggelopen zou zijn door de druk van haar examens. Laurel heeft dit altijd in twijfel getrokken; zo is haar dochter niet. Ellie keek juist uit naar haar examens en was een streber om met tienen de eindstreep te halen. Door de vermissing heeft haar huwelijk met Paul het helaas niet gered maar de band is gelukkig wel goed.

Tien jaar later wordt de rugzak van Ellie gevonden en enkele dagen later ook menseljke botten. Deze periode van onzekerheid, over het wel of niet in leven zijn van Ellie, lijkt afgesloten te kunnen worden. Dan ontmoet Laurel een lieve, charismatische man; auteur Floyd met een wiskundig boek op zijn naam. Floyd geeft wat licht in Laurel’s leven op een moment dat ze het nodig heeft. Alles lijkt te kloppen. Maar ook Floyd heeft een verleden en heeft daar zijn twee dochters, Poppy en Sara-Jade, aan overgehouden. Beide hebben ze niet de zelfde moeder en Poppy woont fulltime bij Floyd. Poppy is een ‘loner’ en wijzer dan haar leeftijdsgenootjes met een knobbel voor wiskunde. Ellie is gecharmeerd van de 9-jarige Poppy en er is iets wat haar doet denken aan haar overleden dochter. Wat is er in hemelsnaam écht met Ellie gebeurd?

Toen was ze weg kenmerkt zich door een steengoed plot dat je niet loslaat als je eenmaal met lezen bent begonnen. Ok, misschien zie je het eind al een beetje ontvouwen in de laatste paar hoofdstukken maar dit geeft juist net dat stukje diepgang in de ‘waarom’ van het verhaal. Over het gehele boek houdt Jewell je als lezer aan het boek gekluisterd.

Ieder karakter heeft van de auteur een stukje liefde en véél aandacht gekregen. Ze zijn daardoor stuk voor stuk hartverscheurend neergezet. In ieder opzicht grijpen de personages je bij de strot en laten je niet los, tot ver na de laatste pagina.

Lisa Jewell zet een verhaal neer met zoveel diepgang en emotie dat door de verschillende belichtingen op het verhaal je met iedereen empathie krijgt. Alles in het boek gebeurt met de goede bedoelingen, echter lopen dingen niet zoals verwacht. De dingen die we niet al doen voor de liefde…

Het is bijzonder dat Jewell na jarenlang romans te hebben geschreven, zo snel dit niveau in het thrillergenre aantikt. De manier hoe ze haar personages neerzet, de plot uiteenvouwt en haar schrijfstijl zorgen voor een geweldige leeservaring.  Een boek dat je niet weg kunt leggen!

Danielle van Wieren