De omslag afbeelding van het boek van der Heijden, Krijn - Dode moordenaars
Uitgeverij(en) Ellessy
4
Review date 19 november 2018
Een lichaam spoelt aan langs de oever van de Rijn bij Arnhem. Tijdens het onderzoek blijkt dat het om een misdaad gaat. Gedurende het onderzoek lijkt het een ‘alledaags’ misdrijf, tot er een tweede lichaam wordt gevonden. Ook hier is sprake van moord. Inspecteur Van Muylwijk is belast met het gecompliceerde en uitdagende onderzoek. Zit er een verband tussen de twee moorden? Kan de moordenaar überhaupt achterhaald worden? Het onderzoek krijgt een onverwachte wending als ook tot dan toe onbekende gokverslaafde in beeld komt. De politie heeft alle creativiteit, denk- en daadkracht nodig om de raadsels te ontcijferen.

Dode moordenaars van de Vordense auteur Krijn van der Heijden is een herkenbare en redelijk conventionele thriller. De lezer kan zich goed in de situatie verplaatsen en ook de locaties spreken eenvoudig tot de verbeelding. Ondanks een aantal toevalligheden kan een dergelijk verhaal ook goed in de werkelijkheid plaats vinden.

Van der Heijden heeft ervoor gezorgd dat de lezer een goed inzicht krijgt in de verschillende personages om wie het verhaald draait. In Dode moordenaars hebben alle karakters daarbij zijn eigen agenda. Mooi is dat je dezelfde gebeurtenissen ook vanuit andere oogpunten meekrijgt. Het boek is in het begin wel enigszins moeilijk te duiden. Lang blijft onduidelijk wat en of de verschillende gebeurtenissen iets met elkaar te maken hebben. Gedurende het boek wordt je ook getriggerd om mee te denken en wordt je regelmatig op het verkeerde been gezet. De verhaallijnen blijven relatief lang gescheiden, waardoor de fantasie wordt aangesproken hoe deze aan elkaar zijn te linken. Het verhaal zit goed in elkaar, alleen richting het slot wordt het boek wellicht wat voorspelbaarder. De doorsnee thrillerliefhebber heeft het allemaal al eens vaker gezien. De schrijfstijl is wel erg prettig en daardoor leest het boek vlot weg.

Resumé: Dode moordenaars is een mooie thriller, waarin de spanning voelbaar aanwezig is.

Een noot voor de uitgever: de concurrentie is hoog. Daardoor moet een boek eruit springen. Dode moordenaars is een thriller die de lezer kan bekoren, maar daartoe moet de tekst op de achterkaft wel aanspreken en dat doet het nu niet. Kort, bondig en spannend.

Met Dode Moordenaars levert Krijn van der Heijden zijn tweede thriller af. Zijn eerste thriller Niets is belangrijk dateert uit 2017. Hiervoor publiceerde hij een aantal juridische boeken en drie psychologische romans. Van der Heijden is inmiddels gepensioneerd maar werkte hiervoor in verschillende functies bij gemeenten en provincies. Zijn laatste functie was raadsgriffier bij de gemeente Zutphen. Zijn ervaringen op dit terrein zijn goed terug te zien in de wereld waarin Dode Moordenaars zich afspeelt.

29 april 2024 17:06

0