De omslag afbeelding van het boek Familie liegt nooit
Auteur(s) Karen M. McManus
Uitgeverij(en) Van Goor
3
Review date 8 februari 2021

De Amerikaanse Karen M. McManus is werkzaam als marketing- en communicatieprofessional. In haar vrije tijd houdt ze zich bezig met het schrijven van young adult thrillers. Haar debuut, Een van ons liegt, stond meer dan een jaar op de New York Times-bestsellerlijst en is vertaald in 40 talen, waaronder dus het Nederlands. Familie liegt nooit ligt sinds een paar weken in de Nederlandsche schappen. McManus woont met haar gezin in Massachusetts.

In Familie liegt nooit maken we kennis met Milly, Aubrey en Jonah Story, neven en nichten van elkaar. Ze kennen elkaar amper en hebben hun oma nog nooit ontmoet. Hun grootmoeder onterfde hun ouders toen zij nog niet geboren waren. Toch krijgen ze alle drie een uitnodiging om de zomer op hun oma’s resort op een eiland te komen werken. Niet gaan is voor hun ouders geen optie, want op deze manier kunnen ze misschien weer in de gunst komen bij hun moeder. Eenmaal op het eiland wordt al snel duidelijk dat hun oma andere plannen heeft. Hun familiegeschiedenis blijkt behoorlijk duister en mysterieus te zijn: de hele familie heeft geheimen en de ellende is nog lang niet voorbij…

De hoofdstukken worden verteld vanuit het perspectief van Milly, Aubrey en Jonah en ieder hoofdstuk komt een ander personage aan het woord. Ondanks dat leren we de drie niet heel goed kennen: ze blijven een beetje aan de oppervlakte. Bovendien zijn het qua gedrag echte tieners: ze maken zich druk om school, uiterlijkheden en vriendjes. Ook een stukje romantiek ontbreekt in dit boek niet. In die zin zal de beoogde doelgroep van dit boek zich zeker in de karakters herkennen. De hoofdstukken van de tieners worden afgewisseld met hoofdstukken die zich afspelen in 1996 en die verteld worden door Allison, de moeder van Milly. Deze gedeeltes zijn het interessante omdat de lezer hierdoor stukje bij beetje te weten komt wat er zich in de familie allemaal heeft afgespeeld.

McManus bouwt de spanning langzaam op en voor een redelijk lange tijd gebeurt er eigenlijk vrij weinig in het boek. Gelukkig maakt ze dit goed door later in het verhaal met een aantal plotwendingen op de proppen te komen die de lezer niet ziet aankomen. Ook blijf je doorlezen omdat je wilt weten waarom oma Story haar kinderen heeft onterfd. McManus doet er lang over om tot dit punt te komen en helaas is de ontknoping behoorlijk vergezocht en er blijven zelfs wat plotgaten over.

Familie liegt nooit is dus een boek met zowel min-als pluspunten. Echter, het boek is gericht op een jonger (young adult) publiek en deze jongeren zullen zeker van dit boek genieten. Voor de volwassenen onder ons is dit boek misschien net iets minder interessant.

Denise Wolfs

30 april 2024 0:41

0