de volgende patiënt juan gomez jurado thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Juan Gómez-Jurado
4
Review date 26 augustus 2023

Waar zijn vriendjes voetbalden in de straten van Madrid bracht Juan Gómez-Jurado zijn jeugd vooral lezend door. Kleine Juan droomde namelijk van een carrière als journalist. In zijn ogen was frequent in de boeken duiken noodzakelijk als hij zijn ambities wilde waarmaken. Dit wierp uiteindelijk zijn vruchten af; de Madrileen ging na zijn studie journalistiek aan de slag als columnist bij “La Voz de Galicia” voor het Spaanse ABC en werkte als journalist bij diverse radio- en tv-stations, zoals Canal + en Radio Espagna. In 2007 debuteerde Gómez-Jurado met Spion van God waarmee hij de woede van de katholieke kerk op zijn hals haalde.  Met zijn daaropvolgende boek Contract met God won Jurado diverse prijzen en maakte hij naam binnen de literaire kringen. Maar het was zijn Antonia Scott-trilogie waarmee hij de harten van miljoenen lezers over de wereld – inclusief die van ThrillZone – wist te veroveren.

De nieuwste creatie van de Spaanse auteur getiteld Alles brandt zal in oktober verschijnen en is de eerste thriller na het succesvolle Antonia Scott-tijdperk. Voor degenen die de Antonia Scott-serie (De rode koningin, De zwarte wolvin en De witte koning) hebben verslonden en niet langer kunnen wachten, is er De volgende patiënt. Dit boek verscheen in 2014, maar werd nog niet eerder in het Nederlands vertaald.

Zoals de titel aangeeft speelt De volgende patiënt zich grotendeel af binnen de muren van het ziekenhuis. David Evans is een van de beste neurochirurgen van Amerika. Waar zijn carrière floreert, gaat het privé een stuk minder voortvarend. Hij ligt in de clinch met zijn schoonfamilie, voor zijn dochtertje heeft hij te weinig tijd en zijn vrouw is overleden aan een hersentumor. Dat laatste getuigt van een duivelse ironie die ook David zelf niet ontgaat. Helaas voor David staat hij op het punt om nog dieper in de hel te worden gesleept. Zijn dochter is in de handen gevallen van een wrede psychopaat en als Davids volgende patiënt de operatietafel levend verlaat, zal hij haar nooit meer terug zien. Hij krijgt 63 uur om zijn opdracht te volbrengen. Een duivels dilemma dat nog duivelser wordt wanneer David beseft dat de patiënt in kwestie niemand minder dan de president van de Verenigde Staten is…

De psychopaat die Davids leven binnenvalt is niemand minder dan Mr. White. In de Antonia-Scott trilogie zien we dit personage vooral vanuit de schaduw opereren, maar in De volgende patiënt komt hij voor het voetlicht. Deze man is zo akelig, wreed en beangstigend dat elk monster dat je nachtmerries beheerst erbij in het niet zal vallen. Gómez-Jurado geeft een indrukwekkend, gedetailleerd en vooral macaber inkijkje in zijn psyche. In net nawoord verklaart Gómez-Jurado dat hij met zijn eigen Mr. White heeft moeten dealen en misschien is dat wel de reden dat dit personage zo levensecht voelt. Er zijn maar weinig auteurs die de gave hebben om je op te sluiten in het hoofd van een personage. Gómez-Jurado is er een van.

Het vertelperspectief in De volgende patiënt is interessant en origineel. Je leest dit boek als een door David zelfgeschreven verhaal. Hij is de alwetende verteller die je regelmatig waarschuwt dat er onheil op komst is. De lezer realiseert zich in een vroeg stadium dat dit verhaal niet helemaal goed voor de neurochirurg zal aflopen. Je zou zeggen dat dit veel van de suspense wegneemt, maar tegelijkertijd blijf je doorlezen, omdat je precies wilt weten welke gebeurtenissen zich hebben voltrokken. En de vraag of hij er slaagt om zijn dochter te redden blijft tot het absolute eind gelukkig onbeantwoord.

In De volgende patiënt laat Juan Gómez-Jurado zijn unieke talent voor het creëren van geloofwaardige en gelaagde personages zien, een vaardigheid waar hij nog altijd om geroemd wordt. Zowel bij David als zijn schoonzus Kate voel je de druk op hun schouders, de emotie die zich van hen meester maakt en de wanhoop waardoor ze bijna kopje onder gaan.

De kern waarop dit verhaal draait is dat van een duivels dilemma. Hoever ga je om je eigen vlees en bloed te redden? En is het vlees en bloed van een ander inferieur aan dat van je eigen dochter?

Deze onmogelijke keuze in combinatie met een race tegen de klok maakt dat de lezer snel geboeid en betrokken raakt. Gómez-Jurado had de tijdsdruk meer mogen opvoeren naarmate het verhaal vorderde om te zorgen voor meer spanning en urgentie. De volgende patiënt kabbelt soms net te traag voort, waardoor dat gevoel van een race tegen de klok helaas een beetje uitblijft. Gelukkig weet Jurado op tijd weer leven in de brouwerij te brengen. Het verhaal blinkt niet per se uit in een grote dosis aan originaliteit. Je hebt het gevoel dat dit pad al eens eerder door auteurs en scriptschrijvers is bewandeld. Desalniettemin weet het fenomeen uit Spanje er zijn eigen sausje overheen te gieten waardoor De volgende patiënt gezien kan worden als het keurige fundament waarop Juan Gómez-Jurado later zijn succesvolle Antonia Scott-trilogie zou bouwen.

Juan Gómez-Jurado bewijst in de vroege dagen van zijn schrijverscarrière al over de kunst van het verhalen vertellen te beschikken. Wie dus denkt dat de volgende patiënt niet kan tippen aan zijn nieuwere werk heeft het mis. Het slotakkoord waarin David definitief de knoop moet doorhakken over het lot van de president is de kers op de taart. Gómez-Jurado heeft duidelijk zijn huiswerk gedaan, maar weet tegelijktijdig weg te blijven van een ongezonde dosis vakjargon en technische details. Deze passage is zo bloedstollend spannend en realistisch uitgewerkt dat het net lijkt alsof je naast David staat om hem het scalpel aan te geven. De volgende patiënt is een hartverscheurende en meeslepende thriller met een emotioneel einde die fans van de Spaanse auteur zich absoluut niet mogen ontzeggen. Maar wie is er eigenlijk nog geen fan van Gómez-Jurado?

Jelle van de Kruijs
Mijn naam is Jelle van de Kruijs. Met 2001 als geboortejaar ben ik een jeugdige thrillerliefhebber. Dankzij Schuilplaats van Harlan Coben ben ik het thrillergenre ingezogen. Coben is dan ook mijn favoriete auteur, op de voet gevolgd door Steve Cavanagh en Deon Meyer. Als recensent bij ThrillZone krijg ik de mogelijkheid om kennis te maken met nieuwe auteurs en tegelijkertijd mijn twee passies te combineren; lezen en schrijven.