ThrillZone recensie thriller: Jet van Vuuren - De minnaar
Auteur(s) Jet van Vuuren
Uitgeverij(en) Karakter
4
Review date 31 december 2017

Den Haag wordt opgeschrikt door gruwelijke moorden. De moordenaar heeft het voorzien op jonge vrouwen. Allen zijn ontdaan van hun handen en daarna gedumpt in de duinen van Scheveningen. Het lijkt er op dat een seriemoordenaar zich schuilhoudt in de contreien van Den Haag. Een gek die jaagt op kleine, slanke vrouwen.

Iedereen staat op scherp. Zo ook in de Haagse wijk Benoordenhout, waar we de verschillende bewoners volgen. Anja wordt als rechercheur op de zaak gezet en probeert met haar collega's de moordenaar te stoppen, voordat er nog meer slachtoffers vallen. Ze schakelt de hulp in van haar vriendin, oud rechercheur en nu detective, Britt van Dijk. Zullen ze de dader vinden voordat er een volgend slachtoffer valt? Of lopen ze in een val waaruit ontsnappen onmogelijk lijkt?

Jet van Vuuren bezit de kunst van een vlotte, prettige schrijfstijl, waardoor de hoofdstukken lezen als een trein. Zo ook in Misstap, alweer het tiende boek van Jet van Vuuren. Van Vuuren is overigens een pseudoniem van Hennie de Groot (Amsterdam, 1956). Het verhaal in Misstap wordt, zoals we van de auteur zijn gewend, vanuit verschillende personages verteld. We maken kennis met de bewoners van de Haagse wijk Benoordenhout. Agnes en haar man Harry hebben daar bijvoorbeeld een villa gekocht van gewonnen geld in de staatsloterij. Ze zijn niet op hun lauweren gaan zitten nu ze steenrijk zijn maar werken beide nog. Zo werkt Harry als ovenist in een crematorium en heeft Anja een schoonheidssalon. Guusje en Bo zijn de buren, een jong stel, dat sinds kort in de straat woont. Guusje is onzeker over haar relatie met Bo en twijfelt aan zijn trouw aan haar. Tot slot volgen we het leven van vrijgezel Wouter, die er een bijzondere hobby op na houdt. Hij is uitbater van verschillende strandtenten en houdt van een drankje vergezeld van een mooie dame. Daarnaast volgen we ook rechercheur Anja en haar vriendin Britt, op zoek naar de moordenaar.

Tussen al deze personages door weet de schrijfster de lezer aan het boek te kluisteren door een duistere verteller, de dader, die wel heel gruwelijk te werk gaat. Alle karakters hebben hun eigen stem in het verhaal. Hierdoor is het in het begin van het verhaal voor de lezer goed opletten geblazen, want welk personage is aan het woord en wie hoort ook al weer bij wie? Maar van Vuuren weet dit met klasse te doen. Het loopt allemaal gestroomlijnd en van verwarring is nergens sprake. Jet van Vuuren weet sterke personages neer te zetten in Misstap, die voor de lezers zeer alledaags overkomen. Hierdoor zal van Vuuren verwachtingen bij de lezers oproepen over wie de dader zou kunnen zijn. En dan begint het grote puzzelen!

Jet van Vuuren weet de lezer aan het boek te kluisteren. De anonieme verteller zorgt ervoor dat de spanning om te snijden is en als lezer ga je mee op zoek naar de verknipte dader. Meermaals weet de auteur je op het verkeerde been te zetten en met een spetterende climax wordt Misstap afgesloten. Er is veel zorg en aandacht besteed aan het vak ovenist, waarbij de lezer informatie krijgt over de gang van zaken in een crematorium. Ook aan de omgeving en de personages heeft de auteur de nodige zorg en aandacht besteed. Iedereen doet er toe, de personages zijn met elkaar verweven en langzaam ontvouwt zich een raadselachtig web.

Enige minpuntje: Anja en Britt hadden meer uitwerking kunnen hebben. Maar als lezer kunnen we alleen maar hopen dat deze dames een vervolg zullen krijgen in een toekomstige thriller.

Jet van Vuuren heeft met Misstap een lekker vlotte, spannende ****-vrouwenthriller geschreven. Een boek waarin de lezer hunkert naar de verknipte dader. Sluit ramen en deuren, zet je telefoon uit en nestel je op de bank en geniet van een spannende oer-Hollandse thriller, met een zinderende climax.

Hier vind je alle recensies van Jet van Vuuren.

Linda
Linda van de Velde