de genesissleutel jeroen windmeijer recensie thriller thrillzone.jpg
Auteur(s) Jeroen Windmeijer
Uitgeverij(en) HarperCollins
4
Review date 10 december 2020

Jeroen Windmeijer is een unieke, Nederlandse auteur. Als één van de weinigen schrijft hij zogenoemde reli-thrillers, over geschiedenis en religie. Zijn doorbraak in het Nederlandstalige gebied, met de Leidse trilogie, werd niet veel later opgevolgd door een internationale publicatie. Inmiddels is hij eigenlijk niet meer weg te denken en verschijnt er bijna jaarlijks wel een nieuw verhaal van zijn hand. De Genesissleutel is het tweede – los te lezen – deel in de Zuid-Amerikatrilogie, dat werd afgetrapt met het verkoopsucces De offers.

Op de hoogvlaktes van Zuid-Peru ligt de beroemde Nazca-woestijn. Bekend geworden door de onverklaarbare tekeningen in het zand van geometrische figuren, dieren en mensachtige wezens, trekt het gebied jaarlijks vele toeristen. Wanneer gids Ángel en piloot in opleiding Luz boven deze Nazca-woestijn een proefvlucht maken, herkennen ze ver beneden de contouren van een persoon. Ze besluiten wat lager te gaan vliegen en ontdekken dat de man hulp nodig heeft. Na een spannende landing bereiken ze hem. Het blijkt om padre Tomás te gaan, van het nabijgelegen klooster. Hij wordt naar het ziekenhuis gebracht, maar laat per ongeluk een notitieboekje slingeren in het vliegtuig. Angel en Luz bewaren het even, merken wat vreemde aantekeningen in het boekje op en besluiten het later terug te geven aan de eerwaarde. Al snel blijkt dat zij niet de enigen zijn die de notities van padre Tomás interessant vinden.

Een boek van Jeroen Windmeijer vergt enige voorbereiding, maar vervelend is dat allerminst. Want voordat je het boek openslaat en aan een ongetwijfeld avontuurlijk verhaal begint, is het handig om een informatiebron met internet dicht bij je te hebben. Zo kan je alle weetjes en beeltenissen die Windmeijer in het boek uiteenzet gemakkelijk opzoeken en er op die manier een beeld bij vormen. Het wil overigens niet zeggen dat het zonder het gebruik hiervan geen boeiend boek is, want dat is het zeker wel. Het is enkel een fijne toevoeging aan de leeservaring.

Zo ook in De Genesissleutel, dat direct met veel vaart van start gaat en in korte hoofdstukken de lezer het verhaal inzuigt. De beschrijving van de Nazca-figuren zijn interessant en na het opzoeken ervan worden deze mysterieuze verschijnsels nog indrukwekkender. De uitleg en onderbouwing van Windmeijer daarbij zijn boeiend en geloofwaardig. Wie heeft deze tekeningen gemaakt? Hebben ze een bepaalde functie? En belangrijker: zit er een bepaalde boodschap achter?

De merkwaardige ontmoeting met de verwarde padre Tomás is natuurlijk geen toeval, want hij lijkt iets op het spoor te zijn dat betrekking heeft op deze Nazca-tekeningen, maar wilt er zelf weinig over kwijt. Nadat hij weer enigszins aanspreekbaar is, neemt hij snel de benen en verdwijnt naar een onbekende bestemming. Zijn notities bevatten enkele Bijbelse verzen uit het boek Genesis, dat vertelt over de schepping van hemel en aarde. De aantekeningen lijken de interpretatie van bepaalde delen uit Genesis in twijfel te trekken. Wat ervan is waar? Klopt het scheppingsverhaal zoals wij dat kennen wel? De nieuwsgierige Ángel en Luz besluiten de voetsporen van padre Tomás te volgen, om te zien waar hij zich mee bezighoudt. Daarbij krijgen ze hulp van zijn kloostergenoten en van bevriende locals. Maar ze worden ook tegengewerkt en achtervolgd door onbekenden. Het leidt tot een bizarre zoektocht in verborgen grotten, verlaten ruïnes en geheimzinnige plekken.

Antropoloog Jeroen Windmeijer doet in De Genesissleutel – in de vorm van zijn personages - een aantal opmerkelijke theorieën uit de doeken, die een geheel andere kijk geven op de Bijbelteksten. Wat als buitenaards leven een belangrijke rol heeft gespeeld bij het ontstaan van het leven? Het is gedurfd, maar ongelofelijk boeiend. Zijn goed onderbouwde stellingen zullen zelfs de goedgelovigen doen weifelen, al zijn er op internet een aantal tegenwerpingen te vinden. Desalniettemin biedt dit boek naast spanning, een hoog tempo en aimabele personages dus een hoop stof tot nadenken, en leidt het her en der wellicht zelfs tot enkele verhitte discussies. Maar ja; what’s new bij Jeroen Windmeijer. Het is de kunde en klasse van deze geweldige auteur.

Jeroen Windmeijer verveelt nooit; zijn verhalen vormen zowel voor, tijdens als na het lezen een boeiend spektakel. De Genesissleutel is daar geen uitzondering op!

28 april 2024 21:49

0
Jeroen Windmeijer is een unieke, Nederlandse auteur. Als één van de weinigen schrijft hij zogenoemde reli-thrillers, over geschiedenis en religie. Zijn doorbraak in het Nederlandstalige gebied, met de Leidse trilogie, werd niet veel later opgevolgd door een internationale publicatie. Inmiddels is hij eigenlijk niet meer weg te denken en verschijnt er bijna jaarlijks wel een nieuw verhaal van zijn hand. De Genesissleutel is het tweede – los te lezen – deel in de Zuid-Amerikatrilogie, dat werd afgetrapt met het verkoopsucces De offers (lees hier onze recensies).