Serie Sniper
Auteur(s) Jack Coughlin
Uitgeverij(en) Karakter
3
Review date 20 augustus 2018
Categories Actie

Na zeven delen in een serie weet je als lezer wel ongeveer wat het receptuur is. Dat geldt ook voor de Sniper-serie van ex-marinier Jack Coughlin. Coughlin is ervaringsdeskundige. Hij was jarenlang elite-scherpschutter bij het Amerikaanse Korps Mariniers en vocht onder andere in Irak. Toen hij zijn geweer aan de wilgen had gehangen, wierp hij zich op een schrijverscarrière. Uitgeverij Karakter, bekend van hun Meer boek voor Mannen lijn, besloot Coughlin in Nederland uit te geven. En niet zonder succes, want inmiddels zijn we aanbeland bij deel acht: 100% Focus.

Kyle Swanson, de hoofdrolspeler in Coughlin’s boeken, bezoekt de uitvaart van een goede collega die is gedood bij een drugsinval. Het wordt echt een donderende uitvaart, want er wordt een bomaanslag gepleegd met vele slachtoffers tot gevolg. Wie achter de aanslag zit, is in eerste instantie onbekend. Dan wordt bekend dat een CIA huurling, Nicky Marks, iets met de aanslag van doen heeft. Sterker nog, al snel na de aanslag ontspringt Swanson zelf de dood als in Londen een handgranaat naar hem wordt geworpen. Samen met collega Luke Gibson komt hij op het spoor van een terrorist en drugsbaas die alleen bekend staat als De Prins. Weten Swanson en Gibson hem te ‘onttronen’?

Jack Coughlin is zoals gezegd een man die weet waarover hij schrijft. Na zelf jarenlang door het stof te hebben gekropen met een telescoopvizier, beschrijft hij nu hoe Kyle Swanson opereert als sluipschutter. Dat geeft het boek, net als voorgaande delen, een grote mate van authenticiteit mee. Waar de voorgaande delen kampten met een zekere teruggang in kwaliteit, is 100% Focus er weer eentje om van te genieten want Coughlin doet veel goed in deze spetterende actiethriller. Zo is Swanson, inmiddels mede-eigenaar van wapenfabrikant Excalibur, opgejaagd wild en moet hij zien te achterhalen wie het om hem heeft voorzien. Dat doet hij met kompaan Luke Gibson, een special forces operator. Maar ook Coastie, de vrouwelijke scherpschutter uit Het doolhof, keert terug. Zij helpt Swanson in de jacht op De Prins.

Coughlin kenmerkt zichzelf door een snelle en strakke schrijfstijl. De liefhebber van actiethrillers zal door de pagina’s razen, want er gebeurt genoeg. Achtervolgingen, vechtpartijen, shoot-outs; Swanson -en dus de lezer- krijgt geen moment rust. De plot is daarbij interessant, kent wat leuke twists maar is niet erg vernieuwend. Dit soort boeken lees je echter toch voor de actie en die is, zoals hierboven beschreven, in meer dan voldoende mate aanwezig. Maar potverdorie, aan het eind van 100 % Focus krijgt Kyle Swanson een wel heel menselijk gezicht. Het zal toch niet dat…?

100% Focus is een volwassen actiethriller waarin Coughlin laat zien het ambacht van actiethrillers volledig te beheersen. Snelle actie, authentiek gebracht; met 100% Focus schiet Jack Coughlin wederom raak.

Lees hier alle recensies van Jack Coughlin.

12 mei 2024 16:10

0