De omslag afbeelding van het boek Rasters, Gaby - Julia & Julia
Auteur(s) Gaby Rasters
Uitgeverij(en) Ellessy
4
Review date 23 januari 2019
Auteurs in de dop is niets te gek om hun droom werkelijkheid te laten worden. Voor Gaby Rasters was zelfs een crowdfund actie geen probleem om daarmee de middelen binnen bereik te krijgen om haar eerste boek uit te kunnen geven. Inmiddels heeft lezend Nederland haar schrijverscapaciteiten ook ontdekt en omarmd, is haar auteursnaam nu bekender en nadert ze langzaam de tien titels die van haar op de plank liggen. In het laatste kwartaal van 2018 verscheen Julia & Julia, volgens mededeling van de uitgever een ‘spannende liefdesroman’.

In Australië leeft Julia Quatermaine haar leven in alle stilte. Ze is doof en daar is ze voor in behandeling. Julia is onderwijzeres en geeft les aan dove kinderen. Ze heeft advies gekregen om haar verleden met rust te laten en aan haar toekomst te werken. Maar door de hulp van haar vriend Jake Collard, wordt haar herkomst en verleden dermate belangrijk dat ze het advies in de wind slaat.

In Amsterdam leeft Julia Rozenveld haar leven als concertpianiste en pianodocente. Een leven waar ze zelf nog zoveel vraagtekens over heeft. Ze denkt vaak aan haar tweelingzusje Anouk die ze vaag heeft gekend maar plotseling uit haar leven verdween. Ze wil meer over haar te weten komen en wat de reden is achter haar verdwijning. Maar ook haar wordt aangeraden om niet teveel in het verleden te wroeten. Nadat ze onderzoeksjournalist Ralf Stevens heeft ontmoet die haar wel wil helpen, starten ze samen het onderzoek.

Het verhaal in Julia & Julia is volledig vanuit een voortdurend wisselend perspectief van beide Julia’s opgezet. Daarin zijn overeenkomsten maar vooral ook verschillen te ontdekken. De twee dames gaan, onwetend van elkaar, serieuze pogingen ondernemen om de flarden aan herinneringen die ze beiden hebben, te transformeren naar herkenbare gebeurtenissen uit hun jeugd. Vanzelfsprekend komen daar talloze emoties bij los, zeker als een hypnotiseur een tripje naar het verleden voorstelt. En ja, al lezende ontstaat vrij snel het vermoeden dat er wel een relatie bestaat tussen beide Julia’s.
++ ‘En dan breekt hij. De man met zijn rechte rug en zijn immer correcte gedrag, breekt. Nog nooit zag ze een andere emotie dan woede bij deze man, maar nu beven zijn handen’ ++
Rasters toont in het verloop van het verhaal zeer bekwaam te zijn in het beschrijven van diverse soorten emoties. Met de juiste toon en in de perfecte taalkleur trekt een rijk palet aan emoties voorbij zoals blijheid, groot verdriet, volledig onbegrip maar ook ontluikende liefde, vastberadenheid en doorzettingsvermogen, angst etc. etc. De auteur gaat er schijnbaar soepel en deskundig mee om en laat op die manier bij de lezer alle indrukken achter, die beide protagonisten aan den lijve ondervinden.
++ ‘Verzetten heeft geen zin meer, ze weet wat er nu gaat gebeuren. Een flard van een herinnering die ze niet meer dacht te hebben, komt naar boven. En weg is ze. Totaal van de wereld’ ++
Met Julia & Julia als ‘spannende liefdesroman’ neer te zetten, doe je de auteur duidelijk tekort. Het verhaal is beladen met psychische elementen en de al eerdergenoemde emotievolle scenes waarin ook gevaar en angst hun rol opeisen. Voeg hier nog de totale originaliteit aan toe en daarmee zijn de eigenschappen van deze talentvolle auteur benoemd. Talenten die aanwezig moeten zijn om de weg van het spannende boek met succes af te leggen.

28 april 2024 18:55

0