De omslag afbeelding van het boek Semper Fi
Auteur(s) Ellen Lina
Uitgeverij(en) Ellessy
4
Review date 19 oktober 2020
Ellen Lina werd geboren in Arnhem. Na de middelbare school volgde ze de PABO en werd leerkracht op het MBO. Vanwege het werk van haar man, die piloot is, heeft ze drie jaar op Curaçao gewoond. Ze woont inmiddels in Huissen en werkt als leerkracht in het voortgezet speciaal onderwijs. Semper Fi is de tweede thriller van Ellen Lina, daarvoor heeft ze vijf spannende romans geschreven, waaronder Gefaald (lees hier onze recensie).

Al Helena Dijks na bijna twintig jaar haar autobiografische thriller wil uitgeven, worden zij en haar gezinsleden met de dood bedreigd. Ze beschrijft in het boek haar tijd in Amsterdam waar ze samen met haar beste vriendin zou studeren. Kim raakt echter vermist op de eerste avond dat Helena in Amsterdam komt wonen. Vanwege het onderzoek blijft ze in Amsterdam en komt in aanraking met Semper Fi, een dispuut waar ze een traumatische ervaring beleefd heeft. Zal Helena het boek nog uitgeven? En waar is Kim? Zal ze er achter komen wat er allemaal gebeurd is in Amsterdam?

Ellen Lina heeft met Semper Fi een zeer spannend boek geschreven. Het verhaal is heel pakkend en realistisch geschreven. De spanning is continu te voelen omdat de vermissing direct beschreven wordt. Er blijven wel steeds vragen over wat er gebeurd kan zijn. Het verhaal is heel vloeiend geschreven, en geeft pas op het eind duidelijkheid. In het verhaal komen regelmatig flashbacks naar het verleden. Dit geeft de lezer alvast wat meer informatie, waardoor de spanning op verschillende momenten goed voelbaar is.

De karakters in Semper Fi zijn op een goede manier neergezet. Je leeft direct met de hoofdpersonen mee, niemand uitgezonderd. Dit heeft Lina knap gedaan; je kunt je in iedereen inleven, ook al hebben ze iets heftigs gedaan. Pas op het eind blijkt wat er gebeurd is en komen de geheimen boven tafel. Zelfs als je denkt dat je alles weet, komt er toch nog een verrassende twist aan het verhaal.

Semper Fi bevat een heftig onderwerp wat Ellen Lina met veel details beschreven heeft. Je hebt het gevoel dat je er bij bent en het verhaal laat je niet meer los. Ondanks dat je een vermoeden hebt wie de dader kan zijn, weet je niet alles en zijn er nog vele verrassende elementen. Het verhaal is vlot geschreven met daarnaast veel oog voor het neerzetten van de karakters.

Semper Fi is een beangstigende thriller wat zo realistisch geschreven is, waardoor je bijna denkt dat het een autobiografie is.

29 april 2024 15:31

0