De omslag afbeelding van het boek Redondo, Dolores - Dit alles zal ik je geven
Auteur(s) Dolores Redondo
Uitgeverij(en) Xander
5
Review date 17 september 2017
Wanneer Álvaro in de steile Ribeira Sacra bij een auto-ongeluk om het leven komt, reist zijn partner Manuel zo snel mogelijk af naar Galicië. In eerste instantie denkt Manuel dat het niet Álvaro kan zijn. Hij was immers naar een klant in Barcelona. Manuel is totaal verbijsterd als het wel om Álvaro blijkt te gaan en hij dingen over hem hoort waar hij tot dan toe niks van wist. Álvaro Muñiz de Dávila was de markies van Santo Tomé sinds het overlijden drie jaar geleden van zijn vader, de vorige markies. Het lijkt erop dat Álvaro een dubbelleven leidde. Manuel komt echter te laat, want het politieonderzoek is inmiddels gesloten. Zijn ‘nieuwe’ adellijke en invloedrijke schoonfamilie wil hem niks vertellen en zwijgt als het graf. De gepensioneerde politiecommandant Nogueira beweert echter dat de dood van Álvaro geen ongeluk was. Hij haalt Manuel over om samen met hem een onderzoek te doen naar de waarheid. Geholpen door Lucas, priester en jeugdvriend van Álvaro, raken ze verstrikt in een web van leugens, intriges, bedrog en familiegeheimen.

Dolores Redondo (1969) is een Spaanse schrijfster geboren in San Sebastián. Ze wordt in Spanje de thrillerkoningin van dit tijdperk genoemd. Haar succesvolle Baztán-trilogie rond inspecteur Amaia Salazar maakte indruk bij critici wereldwijd en werd meerdere keren genomineerd voor internationale thrillerprijzen. Het eerste boek uit de reeks, Beschermengel, werd succesvol verfilmd en in tweeëndertig talen vertaald. In 2016 verraste Redondo vriend en vijand door de Premio Planeta te winnen met haar nieuwe boek Todo esto te daré. Extra bijzonder is dat de literaire prijs vrijwel nooit wordt toegekend aan een thriller en hierdoor is Redondo dus de uitzondering op de regel. De psychologische thriller verschijnt nu in een Nederlandse vertaling als Dit alles zal ik je geven. Een verhaal over vriendschap, verraad, diep weggestopte geheimen, complexe familiebanden en duistere religieuze overtuigingen.

Dit alles zal ik je geven is een zeer goed opgebouwde literaire thriller van Spaanse bodem. Een groot deel van de bijna 600 bladzijden is gevuld met prachtige, bloemrijke beschrijvingen van landschappen, gebouwen en personen zonder dat dit afbreuk doet aan de voortgang van het verhaal.

‘De omgeving werd meteen landelijk en de route leidde door een lint van kleine gehuchten met hier en daar in de velden wat plukjes boerderijen, hoewel de weg en de spoorlijn nooit ver weg waren. Na een afslag maakten de boerenerven plaats voor uitgestrekte, smaragdgroene weilanden die werden omsloten door oude stenen muren en hekwerken die er zo pittoresk uitzagen dat menig fotograaf zijn vingers erbij zou hebben afgelikt.’

Het verhaal wordt langzaam verteld en alles wordt zeer gedetailleerd beschreven. Dit uit zich ook in het uitvoerig belichten van de personages. Van alle belangrijke karakters krijgen we veel achtergrondinformatie. Van de gepensioneerde Nogueira horen we bijvoorbeeld uitgebreid hoe (slecht) zijn relatie met zijn vrouw is. Door flashbacks kijken we terug in het leven van de familie. De gevoelens van de diverse karakters zijn ‘echt’ en voelbaar. Verwarring, angst, rouw en soms verbijstering over de vele geheimen maken het inleven in de hoofdpersonen gemakkelijk.

‘Manuel zweeg, hij was sprakeloos. Het was alsof hij door een spiegel was gesprongen en in een parallelle wereld was beland waar alles verwarrend was en gespeend van elke logica.’

De doordachte opbouw van het verhaal zit ingesponnen in de vele beschrijvingen. Belangrijke momenten herken je soms pas achteraf omdat ze bijna verscholen zitten achter de stroom van details die over je worden uitgestort. Het verhaal geeft ook een inkijk in het leven op het Spaanse platteland waar de Katholieke kerk en de oude adel nog steeds een grote rol spelen in het dagelijks bestaan. Dit alles zal ik je geven is een beladen verhaal waarin o.a. vriendschap, verraad, weggestopte geheimen en complexe familiebanden een grote rol spelen. De auteur verweeft dit alles op bijna geniale wijze in een langzaam vloeiend verhaal dat een beetje de stijl heeft van een Engelse detective zoals Midsummer Murders met de gedetailleerdheid van een Scandinavische thriller en de Spaanse magie zoals in de boeken van Zafón.

Dit alles zal ik je geven is fantastisch geschreven met een sterk plot. Met recht wordt Dolores Rodondo de koningin van de Spaanse literaire thriller genoemd.

11 mei 2024 4:19

0