zwijg als het graf carla kovach thriller recensie thrillzone.jpg
Serie Gina Harte
Auteur(s) Carla Kovach
4
Review date 20 oktober 2023

Gekleed in opzichtige Halloweenkostuums doorkruisen twee tienermeisjes het bos op hun weg naar de buitenwijken van de stad. Maar voor ze de veilige straten bereiken, doen ze een schokkende ontdekking. Midden op het pad vinden ze een oud stuk touw dat verder het duister in leidt, naar een hoop omgewoelde aarde. De meisjes beginnen te graven en stuiten op iets wat ze niet goed kunnen plaatsen. Maar als ze zich realiseren wat ze hebben ontdekt, wordt de stilte doorbroken door hun ijzingwekkende geschreeuw... De meisjes ontvluchten het bos zo snel als ze kunnen, zonder de persoon te zien die vanuit de schaduw alles gadeslaat.

Wanneer een paar dagen later nog een graf wordt gevonden, is het voor detective Gina Harte duidelijk dat een seriemoordenaar het kleine stadje teistert. Maar op wie heeft de moordenaar het nu voorzien? En wanneer wordt er weer een graf gevuld?

Carla Kovach, pseudoniem van Carla Buckley, was voordat ze thrillers schreef actrice en toneelschrijfster. Inmiddels is ze fulltime schrijfster en mede-eigenaar van een film-, fotografie- en videoproductiebedrijf. Ze woont in het Engelse plaatsje Redditch, waar ze al meerdere thrillers met Gina Harte in de hoofdrol uitbracht. Daarnaast heeft ze ook een aantal standalone thrillers geschreven. Stil maar was haar debuutthriller in Nederland met inspecteur Gina Harte in de hoofdrol. Zwijg als het graf is het zevende deel en is vertaald door Renée de Graaf.

De auteur start zoals we van haar gewend zijn met een intrigerende proloog. We zijn in een plaatselijk café, 24 jaar terug in de tijd, waar een van de gasten een schokkende bekentenis doet. Het doet de nekharen van een van de toehoorders rechtovereind staan en die kan alleen maar denken “Ik kan haar uit haar lijden verlossen. Ik zou er nu een einde aan kunnen maken.” De toon is gezet, de spanning zit er direct in en de nieuwsgierigheid naar hoe dit zal aflopen is gewekt.

Vervolgens maken we in het hier en nu kennis met een vriendengroep, die ieder jaar samenkomt rond Halloween. De onderlinge verhoudingen zijn bijzonder te noemen. Als in  Cleevesford een vers graf wordt gevonden door twee meisjes blijkt dat ze het slachtoffer uit het verleden kennen. Niet veel later wordt een van de vriendengroep vermist en slaat de schrik hen om het hart.

Gina Harte en haar team doen onderzoek naar deze lugubere zaak. Een moordenaar die zijn slachtoffer levend begraaft zonder een spoor achter te laten doet twijfelen of er sprake is van een of meer daders. Als blijkt dat er een vrouw wordt vermist, begint de tijd te dringen. Kunnen ze de moordenaar vinden voordat er opnieuw een slachtoffer ten prooi valt aan een verschrikkelijke dood?

Het team van inspecteur Harte mag ook dit keer weer een intrigerende zaak onderzoeken. De auteur weet de spanning vanaf de proloog neer te zetten en de lezer het verhaal in te zuigen. Ze neemt de lezer mee in de benarde situatie van de slachtoffers, maakt de lezer deelgenoot van de gedachten en het gedrag van een aantal personages en weet daarbij keer op keer te verrassen met spannende plotwendingen. Ieder hoofdstuk wordt afgesloten met een climax, waardoor je graag door blijft doorlezen.

Zwijg als het graf krijgt een extra dimensie omdat onze vertrouwde inspecteur Harte zelf wordt meegezogen in het verhaal en de dader een spelletje met haar lijkt te willen spelen. Wat weet die van haar demonen en geheimen en wat heeft inspecteur Harte te vrezen?

Kovach weet meerdere personages verdacht te maken, belicht het verhaal vanuit verschillende perspectieven en weet de spanning er weer goed in te houden. De lezer krijgt een goed beeld van iedereen en puzzelt mee naar de dader. Als je denkt te weten hoe alles in elkaar steekt, weet de auteur in de ontknoping alles samen te laten smelten tot een indrukwekkend geheel die de lezer zal verrassen.

Kovach doet alles goed in Zwijg als het graf. Het is wederom een thriller die álles in zich heeft voor uren spanning, speuren en leesplezier. In Zwijg als het graf doet Kovach iets wat eigenlijk niet meer kon. Ze weet haar niveau wéér een treetje hoger te tillen en subliem gebruik te maken van de ontwikkeling die onze inspecteur doormaakt. Met haar realistische beschrijvingen, continue spanning en haarscherpe personages verplaatst de lezer zich razendsnel in slachtoffer en dader. De plotwendingen maken het geheel af en maken en dit leidt maar naar één conclusie: Carla Kovach is dé auteur die niet mag ontbreken in je boekenkast!

Linda
Linda van de Velde
Mijn naam is Linda van de Velde – de Vries, geboren en getogen in 1985 in Leeuwarden.