de bourne evolutie robert ludlum brian freeman thrillzone.jpg
Serie Jason Bourne
Auteur(s) Brian Freeman
4
Review date 5 oktober 2021
Categories Actie

Robert Ludlum was een van de ’s werelds bekendste thrillerauteurs toen hij in 2001 overleed (lees hier ons PD over hem). Hij liet 23 thrillers en spionageromans achter. Van deze boeken gingen er ruim 210 miljoen over de toonbank. Verschillende van zijn titels werden verfilmd. Wellicht de bekendste daarvan zijn de films met Jason Bourne in de hoofdrol; The Bourne Identity introduceerde deze personage op het witte scherm en werd vertolkt door Matt Damon. Ludlum schreef zelf drie thrillers met deze mysterieuze actieheld in de hoofdrol; de serie kreeg echter een (fors) vervolg met Eric Lustbader als ghost writer. Nu is het de beurt aan Brian Freeman, die met De Bourne evolutie debuteert in de Jason Bourne-wereld.

Nadat zijn geliefde is doodgeschoten bij een massale schietpartij in Las Vegas, is Jason Bourne wederom op de vlucht voor de overheid. Als hij dan ook nog eens wordt verdacht van de moord op Congreslid Ortiz, is de maat vol. Want deze Ortiz, die op het punt stond een groot big tech complot aan het licht te brengen, werd zeker niet door Bourne vermoord. Bourne verdenkt zijn oude werkgever Treadstone ervan hem te hebben verraden.

Hij zet alles op alles om zijn achtervolgers voor te blijven. Inmiddels heeft ook de mysterieuze organisatie Medusa zich bij de opjagers gevoegd. Bourne besluit te gaan samenwerken met journaliste Abbey Laurent, die een aantal artikelen over Medusa heeft geschreven. Weten de twee in leven te blijven én erachter te komen wie Bourne erin heeft geluisd?

Het gebeurt steeds vaker dat beroemde thrillerseries na het overlijden van de auteur worden voortgezet. We kennen het van Tom Clancy, wiens protagonist Jack Ryan inmiddels onder de hoede is genomen door een kleine reeks andere auteurs. En ook de naam Clive Cussler prijkt op boeken die niet meer door hem zijn geschreven. Robert Ludlum overleed al in 2001, maar erna verschenen veel boeken die als Ludlum-franchise werden uitgegeven. Zo ook in de reeks rondom Bourne, die niet allemaal met eenzelfde kwaliteit door Lustbader werden afgeleverd. Het was dan ook even huiveren en afwachten hoe Brian Freeman -die al wat jaartjes meedraait als (actie)thrillerauteur- het er vanaf brengt.

Al vanaf pagina één is de kenmerkende stijl van protagonist Jason Bourne voelbaar. Hij is op de vlucht en zet alles op alles om zijn achtervolgers voor te blijven. Dat dit een zaak van levensbelang is, blijkt al snel; zijn voormalige werkgever Treadstone doet een aantal pogingen hem -voor eeuwig- het zwijgen op te leggen. Wie Bourne kent, weet echter dat hij niet voor één gat te vangen is; daar zorgen zijn opleiding en intuïtie wel voor.

Freeman zorgt er slim voor dat alle complotten en uitgeschreven zaken in eerdere Bourne-thrillers, vakkundig terug komen. Achtervolgingen, politieke intriges, grote invloedrijke bedrijven; alles wordt van stal gehaald om de wereld één groot complot te laten lijken. Het is deze wereld waarin Jason Bourne het beste floreert en dat maakt De Bourne evolutie een genot vanaf de eerste bladzij, helemaal omdat de schrijfstijl van Freeman hier uitstekend bij past. De actie is flitsend en de dreiging is op elke straathoek aanwezig; de auteur weet zijn lezers continu aan zich te binden.

Wie de wereld van wijlen Ludlum een beetje kent, herkent de naam Medusa al snel. Het is immers letterlijk één van de titels van zijn boeken: in Het Medusa ultimatum is dit de wrede organisatie waarmee Jason Bourne al te maken kreeg. Toch evolueert de dreiging van de organisatie. In deze tijd is het big tech dat het grootste risico voor de maatschappij is; het draait allemaal om de macht over de app Prescix, die het gedrag van mensen op bizarre wijze kan besturen. Wie de app heeft, bezit dus extreme macht. En het is die app waar zowel Medusa als Treadstone het op voorzien hebben.

De eerste Bourne-thriller van Brian Freeman is een schot in de roos. Hij schrijft op razendsnelle wijze en weet de Bourne-sfeer erg goed te vertalen naar de tegenwoordige tijd. Het boek bevat grootse complotten, angstaanjagende tegenstanders en één held waarvan we nog veel meer willen lezen: Jason Bourne. Brian Freeman mag blijven!