coke in voorraad bert bergs thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Bert Bergs
Uitgeverij(en) Eigen beheer
4
Review date 17 oktober 2016

Bert Bergs, voor intimi Robert Vandenberghe, en de Vlaamse stad Gent zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Bergs was hoogleraar fysica aan de Universiteit Gent, hij pleegt er zelf een groot aantal dagen per jaar te vertoeven en zijn protagonist Marc Ackein heeft er ook zijn domicilie gekozen. Bergs is enkele tientallen jaren ouder dan Ackein dus de verdeling is zo wel juist. Bergs bedenkt achter zijn bureau de avonturen en de nog soepele Ackein voert ze uit, onder het toeziend oog van de meester Dat inmiddels alweer vijf boeken lang. De laatste avonturen zijn opgetekend in Coke in voorraad

Alex Dupuis keert gedesillusioneerd van Gran Canaria terug naar Gent als zijn motorjacht, de Apollonia, met een lading cocaïne aan boord, spoorloos is verdwenen. Maar daar ontdekt hij dat de drugswereld volledig in handen is van iemand die naar de bijnaam ‘IJsbeer’ luistert. De lokale politie is inmiddels druk om onder leiding van commissaris Frans De Nolf de drugshandel te ontmantelen. Een Albanees drugskartel doet, onder leiding van Besnik Carca, pogingen de handel over te nemen en laat zich door niets tegenhouden.
Hoofdinspecteur Sara Vits probeert met haar team aanwijzingen te vinden om de daders te kunnen identificeren en te arresteren. Een tatoeage van een Keltische knoop die steeds weer opduikt, lijkt een belangrijk spoor te zijn. Sara’s vriend, de freelancejournalist Marc Ackein, is druk met zijn eigen onderzoek nadat misdaadjournalist Koen Van Heuverswyn hem heeft benaderd enkele aanwijzingen die hij heeft ontdekt, uit te zoeken.

Coke in voorraad is een spannende misdaadroman waarin twee verhaallijnen onafhankelijk van elkaar tot ontwikkeling komen. Enerzijds woedt er een drugsoorlog en anderzijds is een spoor ontdekt van illegaal wapenopslag. Feitelijk twee primaire verhaallijnen die in het boek onderling strijden om lezersaandacht. Het spanningsveld wordt gecreëerd door Marc en Sara die inmiddels samenwonen maar gezien hun beider beroepen, nauwelijks inhoudelijke informatie met elkaar uitwisselen. De lezer wordt door Bergs als volwaardige sparringpartner beschouwd en krijgt de volledige informatie en ontwikkeling van beider onderzoekszaken voorgelegd. Omdat de verhaallijnen zich enigszins separaat ontwikkelen, waarin tempo en aandacht niet symmetrisch verlopen, kan de lezer deze opzet zeker in het begin als wat rommelig beschouwen.
Bedenk daarbij dat er tussen de onderwerpen nauwelijks raakvlakken zijn en ieder verhaal met eigen personages werkt, dan is duidelijk dat de lezersaandacht optimaal moet zijn. Van Bergs is inmiddels bekend dat actualiteiten, mits toepasbaar, veel kans lopen in het verhaal opgenomen te worden. Intelligent in dit verband is het Europese vluchtelingenprobleem oorzaak te laten zijn van verhoogde pakkans van drugstransporten over water. Hetzelfde geldt voor het ondergronds voortwoekeren van sympathieën voor de ISS-ideologie. Al met al is Coke in voorraad een typisch Bergs-verhaal, voorzien van meerdere verhaallijnen, een veelkleurig palet aan personages, geëvolueerde protagonisten en, onmisbaar binnen het thrillergenre, spanning!!

28 april 2024 21:45

0

Bert Bergs, voor intimi Robert Vandenberghe, en de Vlaamse stad Gent zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Bergs was hoogleraar fysica aan de Universiteit Gent, hij pleegt er zelf een groot aantal dagen per jaar te vertoeven en zijn protagonist Marc Ackein heeft er ook zijn domicilie gekozen. Bergs is enkele tientallen jaren ouder dan Ackein dus de verdeling is zo wel juist. Bergs bedenkt achter zijn bureau de avonturen en de nog soepele Ackein voert ze uit, onder het toeziend oog van de meester Dat inmiddels alweer vijf boeken lang. De laatste avonturen zijn opgetekend in Coke in voorraad.