De omslag afbeelding van het boek Larkens, Anita - De dagen
Auteur(s) Anita Larkens
Uitgeverij(en) De Crime Compagnie
3
Review date 19 april 2017

Tijdens een voorjaarsnacht verdwijnen de kleuters Frida en Mees Wentink uit het huis van hun moeder. Beide ouders, Maud en Maarten, zijn de eerste verdachten. Hoewel de ex-geliefden al meer dan een jaar uit elkaar zijn – en Maud nog steeds de achternaam ‘Wentink’ draagt - brengt het noodlot hen weer samen. In de dagen en weken die volgen, wordt er met man en macht naar de kinderen gezocht. Maar waar moet je beginnen als het spoor al bij de voordeur eindigt?
Vanaf het begin duikt de media bovenop het verhaal van de moeder die in het openbaar haar tranen niet toont. Wel duikt ze met verschillende minnaars het bed in, hetgeen uitgebreid in de pers verschijnt.

De Dagen is na Schaduwdochter (2013) en De betrokkenen (2015) de derde thriller van Anita Larkens. De titel van het boek doet niets vermoeden over het verhaal. Het boek heeft 347 pagina’s en hoofdstukken tussen 19 februari en 12 oktober 2015. Daarin komen afwisselend de personages Maud, Maarten, Stella, Ageeth en juf Aisa aan bod met daarbij de datum en de tijd. Het perspectief wisselt. De vele personages zorgden ervoor dat je regelmatig even terug moet bladeren om wie het ook alweer ging. Ook worden veel dingen uit de levens van de personages genoemd die niets toevoegen aan het verhaal. Mensen die zonder functie rondhangen in het huis van Maud en haar nadoen ging zelfs irriteren.

Maud en Maarten zijn voldoende uitgediept, al is er voor de hele zoektocht door de ouders en de politie maar weinig aandacht. Larkens had daar meer aandacht aan kunnen besteden, want nu zijn de verschillende verhaallijnen wat onsamenhangend. Als lezer verwacht je meer antwoorden te krijgen en meer mee te kunnen leven. De dagen is een leuk boek om te lezen maar de tekst op het omslag - ‘Twee verdwenen kinderen, twee wanhopige ouders , één zoektocht’ - beloofde meer. Net zoals de tekst op de achterflap: ‘Een schokkende domestic noir thriller vol onderhuidse spanning.’

Lees meer recensies van het werk van Anita Larkens.

Lees hier de recensie van De betrokkenen.

Lees hier de recensie van Schaduwdochter.